Dzanga Sanga - Reisverslag uit Bayanga, Centraal Afrikaanse Republiek van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu Dzanga Sanga - Reisverslag uit Bayanga, Centraal Afrikaanse Republiek van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu

Dzanga Sanga

Door: Jaap van der Waarde

Blijf op de hoogte en volg Jaap

28 September 2009 | Centraal Afrikaanse Republiek, Bayanga

In het westen van de Centraal Afrikaanse Republiek (CAR), aan de grens met Kameroen, ligt het Dzanga Sanga nationaal park. Het is een van de twee plekken in de wereld waar je gehabitueerde laagland gorilla’s kunt bezoeken. Deze wilde populaties gorilla’s zijn jarenlang gevolgd door onderzoekers en inmiddels niet bang meer voor mensen. Met het regionale WWF team vliegen we met een 6-seater vliegtuigje over eindeloze oerwouden van Yaoundé naar deze afgelegen plek in het Kongo Bekken. De Doli lodge, het ecotourisme centrum, is fantastisch gelegen aan de rivier. S’morgens vroeg tijdens een wandeling door het camp zie ik mijn eerste De Brazza’s Monkey, een van de fraaiste apensoorten in het Afrikaanse oerwoud. Iemand maakt mij attent op een bosolifant die een stukje verderop zou staan te eten. Niet helemaal op mijn gemak loop ik in de gewezen richting, en inderdaad hoor ik al snel het geluid van krakende takken. Een bosolifant staat aan de rand van een tuin de bamboe omlaag te trekken. Mooi wonen hier!
Het hele dorp is s'middags uitgelopen voor de viering van het Jaar van de Gorilla. Schoolkinderen doen mee aan een quiz over gorilla's. Sommige vaders in het publiek kunnen niet wachten om zelf het antwoord te geven. Er staat een platform in het midden waar je op mag klimmen als de kinderen het antwoord niet weten. Alles barst in lachen uit als er weer een fout antwoord van het platform komt.
Na het vergaderprogramma gaan we met de hele groep het moerasbos in op weg naar de Dzanga Bai. Dit is de plek waar de meeste foto’s van bosolifanten vandaan komen. Na een half uurtje lopen staan wij op een uitkijk platform, met 45 bosolifanten voor ons op de Bai. Dit is uniek, er is geen tweede plek als deze. We zijn er allemaal stil van. De Dzanga Bai wordt beschermd door continue patrouilles van ecoguards en WWF staff. Recent zijn er tientallen olifanten gestroopt in de buurt van het park, schijnbaar door janjaweed die helemaal uit Soudan te paard waren komen aanrijden gelokt door verhalen over ivoor in overvloed. Met hulp van WWF heeft de regering van CAR een nieuwe anti-stroperij eenheid opgezet, die undercover operaties uitvoert. De resultaten zijn erg goed, handelaren zijn opgepakt en daadwerkelijk berecht. Met name dat laatste blijft vaak een zwak punt in de rechtshandhaving in deze regio.
De gorilla’s waren een absoluut hoogtepunt. Een gorilla in de ogen kijken raakt je. Het motiveert mij nog meer om me in te zetten voor natuurbescherming in deze regio. Zoals Carice van Houten zegt na haar ontmoeting met de berg gorilla’, ze zijn zo kwetsbaar, dit mag niet verdwijnen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaap

Van februari 2008 tot april 2010 werkte ik voor het WNF op het regionale kantoor voor de Centraal Afrikaanse Regio, CARPO, in Kameroen. WNF mede-financiert een groot aantal programma's in de regio. Samen met mijn collega's in CARPO werkte ik aan het ontwerpen van natuurbescherming programma's en versterken van onze nationale kantoren. Vanaf april 2010 werk ik voor het WNF vanuit Nederland als hoofd van het Bossenprogramma. Voor dit werk reis ik regelmatig weer naar de veldprojecten: de meest bijzondere plekken in Afrika.

Actief sinds 17 Feb. 2010
Verslag gelezen: 1195
Totaal aantal bezoekers 224449

Voorgaande reizen:

01 Maart 2008 - 01 Juli 2015

Natuurbescherming in Afrika

Landen bezocht: