De olifant stroper van Yukadouma (2) - Reisverslag uit Yokadouma, Kameroen van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu De olifant stroper van Yukadouma (2) - Reisverslag uit Yokadouma, Kameroen van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu

De olifant stroper van Yukadouma (2)

Door: Jaap van der Waarde

Blijf op de hoogte en volg Jaap

09 Oktober 2012 | Kameroen, Yokadouma

We komen om 17 u aan in Yukadouma in het Zuid-oosten van Kameroen. Op het WWF kantoor wordt druk gebeld, gepraat, wagens rijden af en aan. Zacherie de WWF programma manager praat me snel bij. De voorlopige hechtenis van de olifant stroper is bijna afgelopen, er moet een aanklacht komen vanuit de Centraal Afrikaanse Republiek (CAR) waar hij de meeste misdaden heeft gepleegd. Het WWF kantoor in CAR denkt dat het de volgende ochtend er kan zijn. Zo niet, dan komt hij morgen vrij.
8 uur s’ochtends, en iedereen is op kantoor. Collega’s in Yaounde bellen met CAR om de aanklacht rond te krijgen. Zacherie belt de aanklager dat de stukken uit CAR vandaag zullen komen. Er loopt een jurist rond die een tweede aanklacht schrijft voor overtredingen begaan in Kameroen, voor het geval dat de CAR aanklacht niet op tijd komt. Net als de eerste bladzijde uit CAR via de email binnenkomt valt de internet verbinding uit. Een electricien is er al snel en 30 minuten later rijdt een opgeluchte Zacherie met de parkbeheerder van Lobeke nationaal park naar de aanklager met bewijs van misdrijven in CAR.
Het enige wat nog mist is een formeel verzoek van de aanklager in CAR tot vervolging. Uren gaan voorbij, telefoontjes vliegen heen en weer tussen Yukadouma, Yaounde, CAR. Ik bereid met de persafdeling van WWF een interview voor dat ik ga afnemen met de aanklager. Om 15 uur, 2 uur voor de deadline, is de aanklacht eindelijk binnen en springen Zacherie en ik in de auto. Onderweg worden de papieren gecontroleerd, er staat geen datum op! Er wordt gebeld, we rijden weer terug naar het WWF kantoor terwijl CAR de papieren opnieuw doet.
Om 15:30 rijden we voor bij het kantoor van de procureur, maar hij is er niet. Hij neemt ook zijn mobiele telefoon niet op. We besluiten door de stad rond te gaan rijden op zoek naar zijn auto. De politie commissaris die we tegenkomen meldt dat er een probleem is met het telefoon netwerk, misschien is hij onbereikbaar? Tegen 17:00 veranderen we tactiek, Zacherie gaat met de aanklacht langs bij de prefect, de hoogste ambtenaar in de stad. Deze neemt het voor kennisgeving aan maar zegt dat hij zich niet in een juridisch proces kan mengen.
Het is 19 uur, ik zit in een pikdonker WWF kantoor waar de stroom is uitgevallen en de generator het niet doet. Ik probeer te typen bij het licht van mijn laptopscherm. De telefoon van Zacherie gaat: de procureur. Of Zacherie met de papieren naar de poort van het WWF kantoor wil komen. Even later is het geregeld: de papieren zijn overhandigd, de voorlopige hechtenis wordt omgezet in hechtenis voor langere termijn, morgen vroeg wordt de stroper overgebracht naar de gevangenis. De procureur verontschuldigd zich dat hij in het donker geen interview kan geven, morgen moet hij ook al vroeg naar de provincie hoofdstad om verslag uit te brengen. Eind goed al goed, wij gaan wat eten rond 21 uur.

• 09 Oktober 2012 - 11:06

Fred Blank:

Dag Jaap,

Het is alweer 5 jaar geleden, onze kennismaking in Bamenda voor PUM. Leuk om af en toe van je te lezen en ook om de foto's te zien. Groet.

• 09 Oktober 2012 - 13:18

Ellen De Wolf:

Wat geef je een goed beeld van de omstandigheden waaronder gewerkt moet worden daar Jaap! En wat voor voeten een aanklacht voor elkaar krijgen in de grond heeft. Dat beseffen wij nauwelijks in ons geregelde landje.
    Succes verder!

Ellen

• 09 Oktober 2012 - 14:21

Marieke Van Der Waarde:

Hoi Jaap,

niet voor te stellen hoe zoiets gaat! Maar wat goed dat het dan uiteindelijk toch lukt. Met een goed gevoel naar bed neem ik aan.

liefs
    Marieke

• 10 Oktober 2012 - 10:31

Tamara:

Goed werk Jaap en alle anderen mensen die voor het WWF werken!
    Door te zorgen dat zo'n stroper in hechtenis blijft hebben jullie weer een hoop olifanten gered.
    Ga alsjeblieft zo door, want julie maken zo ontzettend veel verschil.
    Zonder jullie was de balans allang zoek geweest, en zouden er al veel meer diersoorten zijn uitgestorven.
    Jullie hebben mijn diepste respect!

Bedankt Jaap dat je je met zoveel passie inzet voor waar je in gelooft.
    Keep up the good work!

Liefs Tamara

• 10 Oktober 2012 - 18:02

Viviana:

Ik voelde helemaal mer. Goed geschreven. En heel erg bedankt voor jullie inzet! <3

• 11 Oktober 2012 - 20:45

Henk Linde:

Ik zat met zweet in mijn handen dit te lezen: lekker spannende met een happy-end! Tenminste voor jullie, niet voor de stroper. Ik hoop dat dit een effect heeft op alle andere potentiële stropers die met de zelfde plannen rond lopen.
    Goed werk Jaap!

• 16 Oktober 2012 - 15:43

Jaap Van Der Waarde:

De stroper zit nog in de gevangenis, het risico dat hij werd vrijgelaten om procedurele redenen lijkt voorbij. De openbare aanklager in de provincie hoofdstad Bertoua heeft het de zaak overgenomen van het kleinere Ngoyla vanwege het 'gevoelige karakter' van de zaak. Hij verwees expliciet naar de aandacht in de nationale en internationale media. WWF zet nu een advocaat in om ook in Bertoua de zaak te kunnen blijven volgen.

• 17 Oktober 2012 - 11:43

Benno Arnolli:

Beste Jaap,

een prima verhaal. Een paar jaar geleden kwamen we nog door Yokadouma op onze weg naar RCA om bij te tanken, maar de pomp van het lokale tankstation was kapot. Via het WWF kantoor werden we in kontakt gebracht met de zwarte markt voor benzine en diesel, zodat we verder konden reizen. We hebben die nacht in het beste (enige?) hotel geslapen, waarvan de eigenaar de ex prefect was van de regio, aangeklaagd voor het wegpoetsen van flink wat bosbelasting, voorzien voor de lokale bevolking. Volgens de geruchten had hij een permanente suite in het Hilton hotel van Yaoundé gereserveerd.

Groeten, Benno

P.S Je dit jaar niet in Midsland gezien.

• 26 Oktober 2012 - 16:58

W. Postmes:

Ik ben onder de indruk van hetgeen jullie doen en voor elkaar krijgen door volhouden als terriers. Gelukkig hadden jullie succes, maar ik kan me ook voorstellen dat niet iedere actie succesvol verloopt. Als de weegschaal nu maar regelmatig naar de positieve kant doorslaat verlies je de moed niet.

Heel veel succes
    W.Postmes

• 05 Maart 2014 - 12:42

Jaap Van Der Waarde:

In September 2013 is Symphorien S. veroordeeld tot 3 jaar cel en een boete van 22 miljoen Franc (33.500 euro) of 2 jaar cel extra. WWF en partners houden in de gaten of hij in de cel blijft en niet 'ontsnapt' of om onduidelijke redenen wordt vrijgelaten.