Klimaat compensatie REDD+ in Kameroen? - Reisverslag uit Ngoïla, Kameroen van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu Klimaat compensatie REDD+ in Kameroen? - Reisverslag uit Ngoïla, Kameroen van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu

Klimaat compensatie REDD+ in Kameroen?

Door: Jaap van der Waarde

Blijf op de hoogte en volg Jaap

16 Oktober 2012 | Kameroen, Ngoïla

Ik ben aangekomen in Ngoyla, een dorpje 6 uur ploeteren over modderige wegen tussen het Nki nationale park en het Ngoyla-Mintom oerwoud. Ngolya-Mintom is bijzonder, omdat de Kameroenese overheid het gebied van ruim 932.000 hectare heeft gereserveerd als ‘beschermings concessie’. Geld daarvoor moet komen uit een wereldwijd ‘REDD+’ fonds. Middels dat fonds compenseren landen die teveel CO2 uitstoten landen met veel bos die CO2 opnemen voor het in stand houden van dat bos. REDD+ staat voor Reducing Emissions from Deforestation and Forest Degradation, waarbij de + slaat op maatregelen om ook biodiversiteit en belangen van lokale bevolking te dienen.

Maar na de mislukte klimaattop in Kopenhagen in 2010 en Durban bijna een jaar geleden is duidelijk dat zo’n fonds er voorlopig niet komt. En Kameroen heeft Ngolya-Mintom in de verkoop gedaan. Alphonse, manager Bossen bij WWF-Jengi, laat ons de cijfers zien. WWF was betrokken bij 1 bieding, het bedrijf WildlifeWorks wil het gehele gebied als ‘REDD+ beschermings concessie’ inrichten. Geld hiervoor moet komen uit de vrijwillige CO2 markt van bedrijven die hiermee hun CO2 uitstoot willen compenseren.

De uitslag is verassend. Het hoogste bod is voor de REDD+ concessie maar is afgewezen op procedurele gronden. Bijna de helft van het bos is uitgegeven in 6 houtkap concessies. De resterende 51% van het bos is alsnog gereserveerd als ‘beschermings concessie’ en de bieding hiervoor is heropent. Er zijn meer gegadigden, ook een mijnbouw bedrijf wil een ‘beschermings concessie’ als compensatie voor de milieuschade die hun mijn gaat aanrichten. Het is een complexe situatie.

Alphonse zucht. Waarom is het hogere REDD+ bod niet aangenomen? Wilde men nationale houtkapbedrijven een kans geven? Gelooft men het REDD+ bod niet? Geen van de 6 houtkapbedrijven die een contract hebben binnengesleept zijn lid van GFTN, het WWF netwerk van verantwoorde houtkap bedrijven. Geen van hen heeft intentie om naar FSC te gaan, de meesten zijn volledig nieuwe, Kameroenese bedrijven. Als WWF die allemaal moet gaan adviseren over duurzame houtkap kan Alphonse dat werk niet aan.

Het goede nieuws is dat een bosgebied van ruim 400.000 hectare, een gebied zo groot als de provincie Noord Holland, zal worden beschermd met innovatieve financieringsconstructies. De winnaar van de bieding zal zeker een telefoontje krijgen van WWF, met felicitaties en een aanbod om mee te denken over de beste beschermingsmaatregelen.

  • 17 Oktober 2012 - 13:50

    Dorien Kervezee:

    Hallo Jaap

    Bedankt voor je interessante verhalen en blijf het sturen!
    Dorien en Ton van de korte dijk 7

  • 19 Oktober 2012 - 23:04

    Annemiek Tubbing:

    Ha Jaap, ik weet niet of ik het goed begrepen heb (afgewezen op procedurele gronden)? Als het bod van REDD+ wel was aangenomen dan.....? Leuke casus weer voor de EUTR. Het is goed dat je deze verhalen schrijft ook op podia als deze. Pauline en ik hebben een leuke opdracht binnengesleept: de bescherming van de Nederlandse natuur . Dat doen we door een goede handreiking voor handhavingsplannen Natura 2000 te schrijven. We houden contact! Harteljke groet, Annemiek

  • 29 Oktober 2012 - 10:32

    Tessa Van Heugten:

    Beste Meneer van de Waarde,

    Over 4 weken ga ik met school naar Kameroen. Ik doe de opleiding Eco and Wildlife en mij is gevraagt om iets van wildlife in de reis te voegen. Ik wil graag een paar dagen naar Nki national parc in Kameroen. Maar het is heel moeilijk om goede contacten te vinden. Weet u misschien wie ik daarvooor kan contacten of bellen, of kun uzelf mij misschien opweg helpen?

    Met vriendelijke groet,
    Tessa van Heugten

    Mashiromitsukai@live.nl
    Mashiro - Sailortessa (skype)

  • 30 Oktober 2012 - 15:05

    Jaap Van Der Waarde:

    Dag Tessa,

    Wat leuk dat je naar Kameroen gaat en reageert op mijn blog! Neem even contact met me op via jwaarde@wwf.nl dan kijken we hoe we WWF en wildlife werk een plek kunnen geven in jullie bezoek.

    groeten
    Jaap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaap

Van februari 2008 tot april 2010 werkte ik voor het WNF op het regionale kantoor voor de Centraal Afrikaanse Regio, CARPO, in Kameroen. WNF mede-financiert een groot aantal programma's in de regio. Samen met mijn collega's in CARPO werkte ik aan het ontwerpen van natuurbescherming programma's en versterken van onze nationale kantoren. Vanaf april 2010 werk ik voor het WNF vanuit Nederland als hoofd van het Bossenprogramma. Voor dit werk reis ik regelmatig weer naar de veldprojecten: de meest bijzondere plekken in Afrika.

Actief sinds 17 Feb. 2010
Verslag gelezen: 1192
Totaal aantal bezoekers 223431

Voorgaande reizen:

01 Maart 2008 - 01 Juli 2015

Natuurbescherming in Afrika

Landen bezocht: