Boumba Bek park Malea Ancien 4/4 - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu Boumba Bek park Malea Ancien 4/4 - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu

Boumba Bek park Malea Ancien 4/4

Door: Jaap van der Waarde

Blijf op de hoogte en volg Jaap

12 Mei 2008 | Kameroen, Yaoundé

Het werk in de dorpen

Een paar dagen later in Malea Ancien, een gehucht aan de grens van het Boumba Bek NP, zitten de locale chiefs en notabelen klaar om ons WWF team te ontvangen. De chief van de Baka pygmeeën, de chief van de Bantu bevolking, de presidenten van het community forest en het dorps jachtgebied en nog een aantal andere dorpelingen worden steevast door Martin Tchamba aangesproken met ‘uw majesteiten’. We zijn het eerste bezoek in 6 maanden, en het gaat niet goed met de natuurbescherming in het park. De president van een naburig jachtgebied heeft zich het beheer over het gebied toegeëigend en ook de inkomsten naar zich toegetrokken, Ancien Malea heeft nog geen cent gezien van de investeringen van het WWF. Het is een terugkerend thema deze reis, lokale organisaties die mede met steun van WWF worden opgezet maar zich niet kunnen onttrekken aan de vicieuze cirkel van armoede, corruptie en wanbeleid. WWF moet deze dorpsgemeenschappen blijven begeleiden op de weg naar zelfstandigheid, de overheid is afwezig in deze afgelegen plekken en vaak niet in staat het werk van WWF over te nemen.

De burgemeester van Ngoila, een dorp aan de rand van het Ngoila-Minton woud, heeft inmiddels geheel andere zorgen. In zijn gemeente is een Australisch mijnbouwbedrijf neergestreken om een van de grootste ijzermijnen in Afrika te openen. Het bedrijf heeft een lijvig boekwerk geschreven over hun publieksvoorlichting in de regio en een plan opgesteld om milieubelasting te beperken. Martin laat het rapport van de mijn en de presentielijst van de dorpsbijeenkomsten zien. De burgemeester is perplex. Dat bezoek van de mijn was alleen om kennis te maken met de lokale elite, er was een drankje uitgedeeld maar verder geen informatie over de mijn gegeven en al helemaal niet gepraat over milieueffecten. De burgemeester en andere dorps notabelen zijn zichtbaar aangeslagen, onzeker, dit soort dorpen zijn geen partij voor een multinational en het WWF zal als enige NGO in deze regio ondersteuning moeten blijven geven. Maar de werkdruk is hoog, alleen al in de Oost provincie van Kameroen zijn 66 exploratie (mijnbouw onderzoek) vergunningen verleend voor onder andere diamant, goud, ijzer, kobalt, en nikkel; de grond is rijk en Kameroen kan de belastinginkomsten goed gebruiken. Op weg terug naar Yaoundé bespreken we de strategie voor de komende tijd. WNF geld wordt met voorrang besteed aan het ondersteunen van dorpscomités om lokaal bos- en wildbeheer te versterken. Het ministerie van bos-en wild beheer moet worden gestimuleerd om beheer van de Nationale Parken nog meer van WWF over te nemen. We gaan meer investeren in communicatie om de kansen voor natuurbescherming in deze regio beter naar voren te brengen . De beleidsmedewerker van WWF-CARPO gaat een inventarisatie maken van mijnbouwconcessies en we gaan praten met het ministerie van mijnbouw om milieu effect rapportages verplicht te maken voor mijnbouw exploraties. Een uurtje voor Yaoundé rijden we de geasfalteerde weg op, na twee weken en 2500 km over modderwegen door het oerwoud is dat ook wel weer eens lekker.

Voor de geïnteresseerden: Meer informatie over ontbossing is te vinden op http://www.wnf.nl/nl/wat_wnf_doet/thema_s/bossen/ontbossing/

Jaap

Van februari 2008 tot april 2010 werkte ik voor het WNF op het regionale kantoor voor de Centraal Afrikaanse Regio, CARPO, in Kameroen. WNF mede-financiert een groot aantal programma's in de regio. Samen met mijn collega's in CARPO werkte ik aan het ontwerpen van natuurbescherming programma's en versterken van onze nationale kantoren. Vanaf april 2010 werk ik voor het WNF vanuit Nederland als hoofd van het Bossenprogramma. Voor dit werk reis ik regelmatig weer naar de veldprojecten: de meest bijzondere plekken in Afrika.

Actief sinds 17 Feb. 2010