Over wolven en houtkap in Bulgarije - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu Over wolven en houtkap in Bulgarije - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu

Over wolven en houtkap in Bulgarije

Door: Jaap van der Waarde

Blijf op de hoogte en volg Jaap

16 Februari 2014 | Bulgarije, Sofia

Het is 13 graden, de zon schijnt over de beboste heuvels van de Vitinia houtkap concessie in het midden van Bulgarije. Lichtblauwe krokussen, endemisch voor het Kaukasus gebergte, staan in bloei op de helling. Waar een meter sneeuw had moeten liggen lopen wij over een bergweide in voorjaarsstemming.

De Vitinia houtkapconcessie heeft sinds vorig jaar het FSC certificaat voor duurzaam bosbeheer behaald. Samen met 15 andere bosbeschermers van WWF van over de hele wereld zijn wij op bezoek om te zien hoe FSC beheer in dit deel van de wereld er uit ziet.

Mr Dimitrov, directeur, legt uit dat de bossen na de communistische tijd nauwelijks economisch rendabel meer waren. De bossen bestaan grotendeels uit beuken en een groot deel van het hout wordt vermalen tot pulp voor de nabijgelegen papierfabriek. De toenemende vraag naar FSC papier in Europa was de belangrijkste reden voor Vitinia om voor FSC certificering te kiezen.

Het beheer is gericht om meer diversiteit in boomsoorten en natuurlijke regeneratie na kap. Maar de kosten zijn hoog en de inkomsten moeten gediversifieerd. Toerisme, waaronder sportjacht, is een potentiële groeimarkt. Ook meer hoogwaardige toepassing van beukenhout in meubels ligt voor de hand. Omdat nog veel met paarden wordt gewerkt worden de boomstammen in moten van max 1 meter gezaagd. Mechanisatie zou langere planken mogelijk maken, maar dat betekent duur materieel en kosten voor aanleg van wegen.

Felipe, de baas van het bos- en jachtbeheer neemt ons mee op een middagwandeling door de concessie. Beuken zover het oog reikt, het is doodstil. We lopen door een stuk bos van 200 jaar oud wat als beschermd gebied is verklaard conform FSC. Het bos is rijk aan biodiversiteit, veel edelhert, ree, moeflon en zelfs een paartje Steenarend vertelt Felipe.

Nog geen kwartier later zien we boven ons een jonge steenarend, aangevallen door een groep van 6 raven, een fantastisch spektakel. Even later wijst Felipe op de grond naar de pootafdruk van een wolf. Overdag zitten ze hoog in de bergen vertelt hij, maar s’nachts komen ze jagen in de concessie vanwege het vele wild. Felipe heeft dag en nacht veldwachters in het bos om stroperij tegen te gaan, de wolven zijn juist van waarde voor het bedrijf.

Toerisme moet in de toekomst 30% van de inkomsten genereren, terwijl het nu 7% is. Maar de belangrijkste markt voor het bedrijf blijft FSC papier en hout. Dat geldt voor veel houtkap concessies in Bulgarije. De markt trekt aan, salarissen zijn verdubbeld in de laatste jaren en jongere professionals kiezen weer voor houtvesterij. Duurzaam bosbeheer heeft een toekomst in Bulgarije.

• 16 Februari 2014 - 15:27

Pauwel De Wachter:

Hoi Jaap, Dat moet boeiend zijn, na al die afrikaanse bos missies, nu het ook in de al even fascinerende wouden en kloven van de Balkan!

• 17 Februari 2014 - 14:29

Bianca Schoordijk:

Mooi om te zien hoe er in de praktijk gewerkt wordt aan FSC producten. Klinkt als een mooi duurzaamheidsproject zowel op het gebied van natuurbehoud voor flora én fauna, als op sociaal-economisch vlak (werkgelegenheid). Meer van die voorbeelden voor ons consumenten, graag.

• 17 Februari 2014 - 16:15

Wim Ellenbroek:

Heel interessant Jaap - het verbinden van FSC-certificering aan andere bronnen van inkomsten is thema om breder op te pakken, ook in de tropen!

• 18 Februari 2014 - 13:50

Debora Van Boven / NEPCon:

Goed om te lezen dat ook andere partijen de toekomst inzien van duurzaam bosbeheer in Bulgarije. Tot nu toe had ik dat alleen van mijn collega's daar gehoord, maar jouw interessante verhaal is een bevestiging en aanvulling vanuit WWF's perspectief. Prachtige foto's ook. Dank je wel Jaap en veel plezier daar nog.

Jaap

Van februari 2008 tot april 2010 werkte ik voor het WNF op het regionale kantoor voor de Centraal Afrikaanse Regio, CARPO, in Kameroen. WNF mede-financiert een groot aantal programma's in de regio. Samen met mijn collega's in CARPO werkte ik aan het ontwerpen van natuurbescherming programma's en versterken van onze nationale kantoren. Vanaf april 2010 werk ik voor het WNF vanuit Nederland als hoofd van het Bossenprogramma. Voor dit werk reis ik regelmatig weer naar de veldprojecten: de meest bijzondere plekken in Afrika.

Actief sinds 17 Feb. 2010