Over houtkappers en olifanten - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu Over houtkappers en olifanten - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu

Over houtkappers en olifanten

Door: Jaap van der Waarde

Blijf op de hoogte en volg Jaap

03 December 2012 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Afgelopen vrijdag stelde het TV programma Zembla de samenwerking tussen het Wereld Natuur Fonds en houtkapbedrijven ter discussie. Kunnen wij als NGO bedrijven wel veranderen? Of kunnen alleen overheden dat, zoals Jan Pronk stelde? Waar ligt de grens tussen vergroenen van de economie en greenwashing (zie http://www.wnf.nl/nl/actueel/nieuws/bericht/?bericht=6494#.ULyaif6D4H8.email)?

De komende drie dagen spreek ik met mijn collega’s van WWFs Global Forest Trade Network GFTN over de richting die GFTN de komende 3 jaren in moet slaan. In de afgelopen 20 jaar hebben GFTN deelnemers uit 30 landen bij elkaar ruim 20 miljoen hectare bos onder beheer met het FSC-certificaat gebracht. Dat is vijf keer Nederland en 14% van het wereldwijde areaal FSC gecertificeerd bos. De komende jaren moet dat percentage sterk omhoog wil duurzaam bosbeheer de norm worden.

De Bossen strategie van het Wereld Natuur Fonds is helder.

De meest waardevolle (biodiverse) bossen proberen we onder volledige en blijvende bescherming te krijgen (bv als Nationaal Park). Wereldwijd in UN verband is een afspraak om 17% van het land te beschermen. Dat is ons minimum en in bosrijke landen valt er veel buiten dat niet beschermd wordt.

Daarom proberen we de bossen rondom deze nationaal parken en andere waardevolle bossen onder duurzaam bosbeheer te krijgen, op dit moment betekent dat voor ons FSC beheer. Dit is de belangrijkste economische activiteit waarbij geld wordt verdiend aan het bos terwijl het gehele bos en zijn biodiversiteit blijft behouden. Buiten deze industriële houtkapconcessies proberen we bos onder community beheer te krijgen om lokale economische ontwikkeling te bevorderen die niet ten koste gaat van het bos. Dit doen we onder andere via het GFTN programma.

Om conversie van bos ten behoeve van agroindustrie en veeteelt en bijgaand verlies van bos met hoge beschermingswaarde (HCV) tegen te gaan dringen wij aan op toepassen van duurzaamheidscriteria zoals RTRS voor soja en RSPO voor palmolie.

Beslissingen over landgebruik en ontbossing proberen we te beïnvloeden door alternatieve vormen van financiering te vinden zoals klimaatgelden (REDD) en payment for environmental services.

Gaat dit werken?

Het is in elk geval het beste idee dat ik heb gehoord en ik zet me er volledig voor in. Wie een beter plan heeft mag het roepen.
Ondertussen ben ik druk bezig om testvluchten met ecodrones in de Republiek Congo te organiseren. Volgende week ga ik met collega’s van WWF and African Parks Network een aantal onbemande vliegtuigjes met foto en video camera’s testen in het Odzala nationaal park. Doel: tellen van olifanten en opsporen van olifant stropers.

Gaat dat werken? Blijf de blogs volgen, ik ga ook video beelden uploaden.

• 03 December 2012 - 21:43

Bianca Schoordijk:

Blijf het een zeer goede, leuke, effectieve manier vinden om aan de hand van verslagen van mensen die t werk ter plekke doen, mee te leven, te weten waar je geld naartoe gaat, maar vooral ook meer te weten te komen. Complex is t vaak. En van buitenaf lijkt t zo logisch en simpel: gewoon ff die paar bomen laten staan en de tijgers, olifanten, kevers etc. hun leefomgeving te gunnen. We kijken massaal naar Planet Earth, Earth Flight enz maar realiseren ons aan deze kant van de wereld te weinig dat wij met zijn allen een actieve bijdrage moeten leveren om dit allemaal te behouden en door te geven. Koesteren en
    beschermen moeten we het alsof het ons eigen kind is.

• 07 December 2012 - 14:33

Maja:

Ha Jaap,
    Helemaal mee eens: we moeten het samen doen, die duurzame wereld creëren: politiek, bedrijf, consument. Met de best mogelijke middelen die we nu hebben, zoals de keurmerken. Mooi om in je blogs te kunnen lezen hoe dat dan in zijn werk gaat. Keep us posted!
    Groet, Maja

• 08 December 2012 - 19:41

Annemiek Tubbing:

Goed Jaap, stug doorgaan en je niet laten ontmoedigen. Het is mooi, maar zwaar werk wat je doet. Ik hoop dat we volgend jaar weer de draad van het Foute Hout kunnen oppakken. Mooie docu maken als reactie op het verhaal van Zembla ;-) Soms een zegen; soms een vloek. Inderdaad: wie het beter weet, mag het zeggen. Veel succes! Annemiek

• 09 December 2012 - 11:33

Jaap:

Bedankt voor jullie positieve reacties. Ik zit inmiddels in Brazzaville en we spreken over de 3 ijzermijnen en 1 waterkrachtcentrale die midden in het Souanke gebied in Noord Kongo zijn gepland. Aan uitdagingen geen gebrek.

Jaap

Van februari 2008 tot april 2010 werkte ik voor het WNF op het regionale kantoor voor de Centraal Afrikaanse Regio, CARPO, in Kameroen. WNF mede-financiert een groot aantal programma's in de regio. Samen met mijn collega's in CARPO werkte ik aan het ontwerpen van natuurbescherming programma's en versterken van onze nationale kantoren. Vanaf april 2010 werk ik voor het WNF vanuit Nederland als hoofd van het Bossenprogramma. Voor dit werk reis ik regelmatig weer naar de veldprojecten: de meest bijzondere plekken in Afrika.

Actief sinds 17 Feb. 2010