De drieënvijftig slagtanden uit Moloundou - Reisverslag uit Yokadouma, Kameroen van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu De drieënvijftig slagtanden uit Moloundou - Reisverslag uit Yokadouma, Kameroen van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu

De drieënvijftig slagtanden uit Moloundou

Door: Jaap van der Waarde

Blijf op de hoogte en volg Jaap

16 Juni 2015 | Kameroen, Yokadouma

We zitten met Ekodeck in een groezelig restaurant in Yokadouma in Zuidoost-Kameroen. Er is geen eten van de kaart maar een omelet met bakbanaan is snel gemaakt. Ekodeck is hoofd anti-stroperij bij WNF-Kameroen en iedere keer als ik Ekodeck spreek, waan ik me in westernfilm. Dit keer begint het verhaal twee weken eerder in een bar vlakbij nationaal park Lobeke in het Jengi-projectgebied.

Een brommerchauffeur komt binnen en begint biertjes uit te delen. Verdacht gedrag en een toevallig aanwezige informant van WNF besluit hem uit te horen. De man zegt geld te gaan verdienen door een stroper naar een ivoorhandelaar in Moloundou aan de grens met Congo te brengen. De informant waarschuwt de rangers die de man aanhouden en naar het bureau brengen waar ook Ekodeck aanwezig is. Ze sluiten een deal: de brommerman brengt een ranger vermomd als stroper naar de ivoorhandelaar en ze zullen hem laten gaan.

Kalashnikov

In Moloundou omsingelt een legerpatrouille het huis van de handelaar. Er zou namelijk ook een Kalashnikovgeweer aanwezig zijn en dat is oorlogstuig onder Kameroens recht. Binnen trapt de handelaar in de val en geeft geld en munitie aan de zogenaamde jager, waarop het huis wordt binnengevallen. Achter een plafondplaat blijkt de Kalashnikov verstopt. Buiten ligt een stapel afval verdacht netjes opgestapeld, er ligt verse grond onder en na wat spitten komt de eerste olifantslagtand boven. Uiteindelijk komen er 53 slagtanden uit de grond en een zak met bijna 1000 stuks munitie uit een waterput.

Vanwege de omvang van de vangst belt de legercommandant de districtschef. Het geweer en munitie gaan mee met de legercommandant, maar het ivoor gaat mee met de districtschef. Die zal het de volgende dag aan de parkdirecteur overhandigen, die deze avond niet in de stad is. Maar de volgende dag heeft de districtschef een proces-verbaal geschreven dat vier slagtanden in beslag zijn genomen; de rangers worden onder druk gezet te tekenen. De gearresteerde ivoorhandelaar blijkt dezelfde nacht te zijn vrijgelaten uit de cel, geruchten beweren dat de districtschef een deal met hem heeft gemaakt voor 25.000 euro.

Waar zijn de 49 missende slagtanden?

De legercommandant en de parkdirecteur hebben beiden een verklaring uitgegeven dat er 53 slagtanden zijn gevonden. Dankzij Ekodeck verschijnt binnen 24 uur na de vangst een groot artikel in een nationale krant en op de nationale radio waar de vondst van 53 slagtanden wordt gemeld. Nu vraagt Kameroen zich af: waar zijn de 49 missende slagtanden?

De districtschef heeft ze al doorverkocht denkt Ekodeck. De man is bedreigingen komen uiten omdat WNF hem ‘zwart maakt’. Maar een politieman is al gearresteerd wegens ongeoorloofde vrijlating van de verdachte handelaar. En de districtschef zelf heeft een verbod gekregen om de stad te verlaten of zelfs zijn eigen kantoor te betreden. De nationale overheid grijpt in.

Ekodeck is tevreden. Hij verwacht dat die districtschef wel wordt ontslagen. De autoriteiten hebben hun werk goed gedaan. Dit was de grootste anti-stroperijklapper ooit in Jengi. Het informantennetwerk van WNF heeft zijn nut weer bewezen.

• 16 Juni 2015 - 13:24

Lot

• 17 Juni 2015 - 13:14

Femke:

Hi Jaap,

Wat een verhaal zeg, en ongelofelijk wat een wending het nam.. Gelukkig is er ingegrepen dankzij het team daar! Ik denk dat alle kranten en tijdschriften jouw Crime Fighters verhaal willen hebben ;-)

Femke

Jaap

Van februari 2008 tot april 2010 werkte ik voor het WNF op het regionale kantoor voor de Centraal Afrikaanse Regio, CARPO, in Kameroen. WNF mede-financiert een groot aantal programma's in de regio. Samen met mijn collega's in CARPO werkte ik aan het ontwerpen van natuurbescherming programma's en versterken van onze nationale kantoren. Vanaf april 2010 werk ik voor het WNF vanuit Nederland als hoofd van het Bossenprogramma. Voor dit werk reis ik regelmatig weer naar de veldprojecten: de meest bijzondere plekken in Afrika.

Actief sinds 17 Feb. 2010