WWF regionale meeting 2010 - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu WWF regionale meeting 2010 - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu

WWF regionale meeting 2010

Door: Jaap van der Waarde

Blijf op de hoogte en volg Jaap

02 Maart 2010 | Kameroen, Yaoundé

2-4 maart

Deze drie dagen komen alle managers van WWF veldprogramma’s in de regio naar Yaounde, de hoofdstad van Kameroen en het regionale hoofdkantoor van WWF. We praten over de samenwerking met de nieuwe regionale adviseurs die sinds enkele maanden zijn aangenomen om ons werk te versterken. Zo hebben we een adviseur die zich bezig houdt met de klimaatdiscussie en REDD, het beoogde systeem om de landen hier te betalen om hun bos in stand te houden en zo het klimaat te helpen stabiliseren. Er is ook een adviseur die zich richt op de mijnbouwindustrie, een sterk groeiende bedrijfstak waar we wel iets mee moeten gaan doen om te voorkomen dat er grote schade aan bos en wild komt. Dan is er een Chinese collega die zich uitsluitend richt op communicatie en samenwerking met Chinese bedrijven, de grootste nieuwe investeerders in de regio. De managers van deze bedrijven spreken vaak niet eens Engels of Frans, de hoop en verwachting is dat een Chinese landgenoot met een pandapet op deuren opent die tot nu toe gesloten bleven. We praten ook over de politieke top die we proberen te organiseren tussen alle staatshoofden in de regio om duurzaam bosbeheer te bevorderen. Het werk wordt steeds complexer maar deze verbreding van ons werk is essentieel voor effectieve natuurbescherming in het Kongo Bekken.

Op onze projecten pagina staat een overzicht van alle projecten die het WNF steunt (veelal voorzien van mooie beelden en video's) zo ook de projecten in Kameroen.

Jaap

Van februari 2008 tot april 2010 werkte ik voor het WNF op het regionale kantoor voor de Centraal Afrikaanse Regio, CARPO, in Kameroen. WNF mede-financiert een groot aantal programma's in de regio. Samen met mijn collega's in CARPO werkte ik aan het ontwerpen van natuurbescherming programma's en versterken van onze nationale kantoren. Vanaf april 2010 werk ik voor het WNF vanuit Nederland als hoofd van het Bossenprogramma. Voor dit werk reis ik regelmatig weer naar de veldprojecten: de meest bijzondere plekken in Afrika.

Actief sinds 17 Feb. 2010