Lobeke Nationaal park - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu Lobeke Nationaal park - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu

Lobeke Nationaal park

Door: Jaap van der Waarde

Blijf op de hoogte en volg Jaap

21 Februari 2010 | Kameroen, Yaoundé

21-28 februari

Ik ben op privébezoek in het Lobeke Nationaal Park in Kameroen, onderdeel van het Jengi programma en financiering ontvangt van WNF. Dit park maakt deel uit van het Trinationale park gebied Sangha, dat zich uitstrekt over Kameroen, Centraal Afrikaanse Republiek en Republiek Kongo. WWF heeft met steun van diverse donoren een aantal huisjes gebouwd in het park voor toerisme, en ik heb vrienden en familie uitgenodigd om het mee te maken. De weg ernaar toe zijn 2 dagen vol avontuur. Zo rijden we een bruggetje op dat in brand blijkt te staan en instort op moment dat ik eroverheen rijdt. Gelukkig kunnen we met een kabel aan de tweede wagen mijn auto uit het gat trekken voordat het vuur schade aanricht. Even verderop heeft het vuur een boom om doen vallen over de weg, en ‘s nachts in het donker rijden we bij toeval over de linkerhelft van een brug waar de rechterhelft blijkt ingestort. We hebben mazzel deze trip! Na inschrijving bij mijn collega’s op het park hoofdkantoor, rijden we het Lobeke NP binnen. Direct zien we diverse soorten apen langs en op de weg, de tweede auto ziet zelfs een troep bosbuffels. Het valt altijd weer op, in gebieden waar het WWF actief is zie je nog wild. Daarbuiten is alles te schuw of gewoon gestroopt. De toeristen bungalows zijn simpel maar erg mooi. Na zonsondergang komt zoals voorspeld een bosolifant het terrein op om te eten van de bamboe struiken, hij zoekt zelfs met zijn slurf zijn favoriete bloemetjes uit het gras. ’s Ochtends tijdens de boswandeling sta ik 5 meter van een zilverrug gorilla, anderen zien een hele troep gorilla’s in een boom zitten te eten. De rivier zit vol met vis die vooral goed bijt op smeerkaas en er zitten diverse soorten apen rond het kamp. Een eldorado, voor degene die de tocht er voor over heeft!
Op de terugweg zien we een andere realiteit van deze regio: een politieman met een gestroopt wild zwijn achter op de motor. Hij smeert hem, maar als we hem later erop aan spreken ontkent hij alles, hij zat juist achter de stroper aan! Dat zal wel, ik dien mijn klacht in bij het parkhoofdkantoor. Veel hogere overheidsfunctionarissen en politici verdienen goed aan de stroperij, en het feit dat WWF vaak met hen moet samenwerken, maakt ons soms verdacht. Corruptie is een van de moeilijkste obstakels voor natuurbescherming in deze regio.

Voor meer informatie over het Jengi programma kun je een kijkje nemen op http://www.wnf.nl/nl/wat_wnf_doet/projecten/?act=projecten.detail&project=4

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaap

Van februari 2008 tot april 2010 werkte ik voor het WNF op het regionale kantoor voor de Centraal Afrikaanse Regio, CARPO, in Kameroen. WNF mede-financiert een groot aantal programma's in de regio. Samen met mijn collega's in CARPO werkte ik aan het ontwerpen van natuurbescherming programma's en versterken van onze nationale kantoren. Vanaf april 2010 werk ik voor het WNF vanuit Nederland als hoofd van het Bossenprogramma. Voor dit werk reis ik regelmatig weer naar de veldprojecten: de meest bijzondere plekken in Afrika.

Actief sinds 17 Feb. 2010
Verslag gelezen: 461
Totaal aantal bezoekers 224484

Voorgaande reizen:

01 Maart 2008 - 01 Juli 2015

Natuurbescherming in Afrika

Landen bezocht: