Ebo Nationaal Park (in oprichting) - Reisverslag uit Yabassi, Kameroen van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu Ebo Nationaal Park (in oprichting) - Reisverslag uit Yabassi, Kameroen van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu

Ebo Nationaal Park (in oprichting)

Door: Jaap van der Waarde

Blijf op de hoogte en volg Jaap

11 Augustus 2008 | Kameroen, Yabassi

Het Ebo woud is een prachtig en kwetsbaar regenwoud met een oppervlakte van 5000
vierkante kilometer ofwel 500.000 hectare (iets groter dan de provincie Gelderland).
Tussen de Cross rivier in Nigeria en de Sanaga rivier in Kameroen wisselen bergbossen
en laagland elkaar af. Gewapend conflict in de jaren 1960-1970 leidde tot een exodus
van de bevolking uit het gebied, waarna het oerwoud en de dieren het gebied weer
hebben overgenomen. En wat voor dieren! Het is een uniek gebied vanwege de vele (11!)
apensoorten en andere bijzondere dieren als de bosolifant en de dwergkrokodil. Ebo
herbergt ook de grootste populatie reuzenkikkers ter wereld. Ik ga op bezoek bij het onderzoeksstation van de San Diego Zoo in het hart van het beoogde Ebo Nationaal Park. Onderzoeker Robbie Whytok verteld over de chimpansees, gorilla’s en drills die hier nog voorkomen. Waarschijnlijk heeft Ebo de hoogste concentratie van Drills in Afrika, terwijl de populatie gorilla’s met minder dan 20 kritisch bedreigd is. We klimmen 1000 meter in 1 dag, ik lig s’avonds voor Pampus in een koele bergbeek terwijl zoetwatergarnaaltjes me schoonpoetsen. De volgende dag is een overweldigend spektakel van wildlife. Rond het camp zit een red-eared monkey, endemisch voor deze regio van Afrika. Onze eerste stop is een rots met een nest van een Red-necked Picathartes, een bijzondere oerwoudvogel. Terwijl ik sta te filmen horen we een troep chimpansees vlakbij. Ergens onderweg springt de gids die voor me loopt me bijkans in de armen: hij stapte bijna op de 1,5 meter lange Gabon viper die voor hem op het pad ligt. Veel groter worden deze dodelijk giftige slangen niet. Op de terugweg stuiten we op een troep van zo’n 20 Drill. Ongelofelijk. De aanwezigheid van de onderzoekers houdt stropers op een afstand. Het WWF ondertussen lobbyt bij de overheid om het gebied een beschermde status te geven en werkt aan het opzetten van dorpsbossen (community forests) rond het beoogde park om duurzame werkgelegenheid voor de lokale bevolking te creeeren. Het Nederlandse houtkapbedrijf Reef is ook aktief in de regio met een FSC gecertificeerde concessie en zagerij. Een goed voorbeeld van duurzame gebiedsinrichting.

• 07 Januari 2021 - 12:35

Stefaan:

Hoi,

Het Ebo-woud had dus nog een omvang van 5000 km2 in 2008 ? Op de site van Greenpeace lees ik dat vandaag de dag het natuurgebied van Ebo maar 1400 km2 meer beslaat. Heeft die spectaculaire achteruitgang iets te maken met de activiteiten van het Nederlandse houtkapbedrijf en zoniet, waarmee dan wel ?