FSC houtkap in Ebo, Yingui - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu FSC houtkap in Ebo, Yingui - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu

FSC houtkap in Ebo, Yingui

Door: Jaap van der Waarde

Blijf op de hoogte en volg Jaap

05 Februari 2010 | Kameroen, Yaoundé

Het is een dag na de vlucht over Ebo, en ik hobbel weer door kuilen en plassen naar Yingui, het dorpje waar het Nederlandse houtbedrijf Reef haar houtkap concessie heeft. De concessie is recent FSC gecertificeerd, en met Norbert Sonne, de bossen coördinator van WWF-Kameroen, ga ik kijken wat dat in de praktijk betekent. De concessie is bijzonder omdat er maar 1 weg doorheen loopt, en die weg is van TRC en afgesloten met een bewaakte slagboom. Hier kun je dus niet met een auto naar binnen om illegaal ivoor of hout weg te halen. Midden in het oerwoud staat een gloednieuwe accommodatie voor de houthakkers, volledig uit hout opgetrokken, maar nog leeg. Paolo, de site manager, legt uit dat de onderhandelingen over de gedragscode in het kamp nog niet zijn afgerond en het personeel daarom nog elke dag met busjes wordt gehaald en gebracht vanuit Yingui. Gedragscode? Ja, er is bijvoorbeeld overeengekomen dat men max 1 bier per dag kan kopen, maar dat frisdrank gratis is. De eerste hulp post, de kampwinkel, het restaurant, alles staat klaar. Werknemers kunnen tegen gereduceerd tarief kip en vis kopen in de winkel, om stroperij tegen te gaan. Sule, de milieucoordinator, legt uit dat het eten van bushmeat (gestroopte dieren) strikt verboden is in het kamp, stroperij wordt bestraft met ontslag. De volgende dag tijdens het appel ontstaat discussie tussen Paolo en de verzamelde houthakkers over de tijd die je vrij mag nemen om de dokter in de stad te bezoeken. Deze concessie is een wereld op zich, een wereld waar geleefd wordt volgens de regels van het bedrijf, goedgekeurd door FSC. De volgende dag zien we ‘reduced impact logging’ in de praktijk, een boom wordt omgezaagd waarbij zo min mogelijk schade ontstaat aan de boom zelf en de bomen eromheen. Met speciale hamers worden unieke codes geslagen in zowel de stam als de boomstronk, de start van het van-boom-tot-product tracerings systeem van FSC waardoor gegarandeerd alleen hout uit gecertificeerde bossen het FSC label kan krijgen. Een Azobe boomstam wordt behendig door een kleine bulldozer uit het bos gesleept, zonder grote schade aan andere bomen. ‘Voor de Nederlandse weg- en waterbouw’ weet Sule. Niet overal kan gekapt, het WWF heeft het bos onderzocht op hoge biodiversiteitswaarden en een gebied met Chimpansees ontdekt. In dit deel van de concessie wordt niet gekapt, een van de bijdragen van TRC aan duurzaam beheer van het Ebo oerwoud. Terug in Yingui is de burgemeester ook positief over het houtkap bedrijf. Niet alleen is er werkgelegenheid, TRC voert ook het wegonderhoud uit waardoor de mensen hun groenten beter naar de markt in de stad kunnen vervoeren. De dokter in de lokale kliniek is nog duidelijker, zonder geld van TRC kon de kliniek niet draaien. Het lijkt een mooie combinatie van verantwoord ondernemen, ondersteuning van lokale economie en beheer van biodiversiteit. Ik ben benieuwd naar de tellingen van zoogdieren die straks zullen worden uitgevoerd, blijven deze inderdaad op peil? Ik hoop het van harte.

Jaap

Van februari 2008 tot april 2010 werkte ik voor het WNF op het regionale kantoor voor de Centraal Afrikaanse Regio, CARPO, in Kameroen. WNF mede-financiert een groot aantal programma's in de regio. Samen met mijn collega's in CARPO werkte ik aan het ontwerpen van natuurbescherming programma's en versterken van onze nationale kantoren. Vanaf april 2010 werk ik voor het WNF vanuit Nederland als hoofd van het Bossenprogramma. Voor dit werk reis ik regelmatig weer naar de veldprojecten: de meest bijzondere plekken in Afrika.

Actief sinds 17 Feb. 2010