Gamba - Reisverslag uit Libreville, Gabon van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu Gamba - Reisverslag uit Libreville, Gabon van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu

Gamba

Door: Jaap van der Waarde

Blijf op de hoogte en volg Jaap

02 Juli 2008 | Gabon, Libreville

Bij aankomst op het vliegveld van Libreville, Gabon, staat Bas Huijbregts op me te wachten naast zijn privé auto. Een oldtimer zelfs voor Gabonese begrippen, en Bas moet door de achterklep naar binnen omdat de portiersloten kapot zijn. Alle WWF wagens zijn op pad of in de garage. Het WWF-Gabon programma teert op een krap budget, maar weet een paar van de meest bijzondere programma’s in Centraal Afrika succesvol te beheren. Het doel van mijn reis is het Louango nationaal Park waar het WWF-Gamba project is gevestigd. Gelegen pal naast het oliestadje Gamba waar Shell een grote vestiging heeft, ligt een van de meest bijzondere en ongerepte natuurgebieden in Gabon. De oerwouden zijn thuis voor bosolifanten, gorilla’s en chimpansees. Nergens ter wereld komen zoveel lederschildpadden uit zee om eieren te leggen op de uitgestrekte zandstranden. De oceaan is een eldorado voor bultrugwalvissen. De lokale NGO ?? verdient aan tourisme door beheer van de lokale ecotourisme lodge en bezoeken naar het Laoungo Park.
Met mijn gids vaar ik de rivier af richting oceaan en het begin van de wandeling. Het oerwoud is fantastisch mooi open en al snel zien we de eerste wilde dieren, een troep red River hogs (wilde zwijnen) loopt luid knorrend voor ons te wroeten in de bladeren op zoek naar vruchten en ander lekkers. Op een heuveltje in het zand staan grote pootafdrukken: gorilla. Buffel sporen kruisen het pad. Overal olifanten pootafdrukken.
Bij het strand aangekomen loop ik de zee in, honderden wenkkrabben rennen in formatie het strand op en neer, synchroon met de enorme oceaan branding die op het strand klapt. Dit heet het land van het surfende nijlpaard, naar de nijlpaarden die in het regenseizoen vaak in de branding zwemmen. Niet nu in het droge seizoen, maar er is wel kans op bosolifanten. Het duurt ook niet lang of ik zie pal naast me in de bosjes een gigantische grijze massa staan, de kont van een massieve bosolifant die rustig blaadjes staat te eten. Ik blijf staan en hij loopt langzaam de struiken in. Wow! Ook plenty vogels in Louango. Ik zie een wevervogel die ik niet herken, een nestje bouwen. Ik neem de kenmerken goed op, bij naslag in Ron Demey’s handboek blijkt het de Louango wever geweest te zijn, komt op de hele wereld alleen hier voor.
Gamba is een voorbeeld project voor WWF, de samenwerking met de lokale bevolking is uitstekend en richt zich op ecotourisme, duurzame visserij en deelname aan natuurbeheer. De naastgelegen houtkapconcessie is inmiddels FSC gecertificeerd. En met de nationale park dienst van de overheid wordt nauw samengewerkt in stroperij controle en park beheer. Kijk zelf eens naar wat filmbeelden op Youtube, treehouse, gamba of ga er zelf heen voor een unieke vakantie.