Het Minkebe woud - Reisverslag uit Makokou, Gabon van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu Het Minkebe woud - Reisverslag uit Makokou, Gabon van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu

Het Minkebe woud

Door: Jaap van der Waarde

Blijf op de hoogte en volg Jaap

04 Maart 2012 | Gabon, Makokou

Herve, de park manager van het Minkebe Nationaal Park, somt droog de feiten op. Rond het park zijn 4 internationale mijnbouwbedrijven aktief,midden in het Minkebe woud ligt een illegale goudmijn. Vorig jaar zijn bij patrouilles in het park 47 olifant slagtanden in beslag genomen. Tijdens patrouilles op de Ivindo rivier op de grens met Kongo nog eens 41, plus zo’n 90 geweren. Het ivoor gaat naar Azie, economische groei in China leidt tot hogere vraag naar luxe produkten als bewerkt ivoor. De olifanten verdwijnen langzaam.
Nog maar 2 jaar geleden deed WWF de meeste controles in het park, maar nu heeft de Nationale Parken organisatie (ANPN) in Gabon 18 ecoguards op pad en worden permament bemande kampen gebouwd rondom het park. Joseph, de regionale manager van ANPN heeft een klemmend beroep op WWF: wij doen vanaf nu de patrouilles, maar help ons wel met het kopen van boten, bouwen van kampen en versterken van de organisatie. Samen staan we sterker.
De volgende ochtend gaan wij in een uitgeholde boomstam van 15 meter met een 40 pk motor erachter op weg naar kamp Oua, een van de nieuwe controle posten aan de rand van het park. Urenlang varen we door dicht oerwoud, moerasbossen met Raffia palm, rietmoerassen. Onderweg controleren we de vele visserskampen op wapens, ivoor, wild. We vinden 1 emmer met geslacht wild zwijn, dat is prima want voor eigen gebruik. De ANPN mannen geven malaria pillen aan een zieke visser: relatiebeheer is ook hier belangrijk, je helpt elkaar en soms geven de vissers soms informatie over ivoorstropers.
Onze ontmoeting met een bosolifant was kort maar indrukwekkend. In een overgroeide oude akker achter het kamp, nog geen 30 minuten na vertrek. Olifanten houden van dit terrein, maar je ziet ze dus niet en als we hem met veel kabaal horen wegbanjeren staan we op maar 10 meter afstand. Ik zie een enorme grijze kont verdwijnen tussen de blaadjes, dat was het. Verderop liggen wat botten van een gestroopte olifant, ongeveer een jaar geleden volgens chef Patrick van ANPN (oud-WWFer overigens). Overal zijn olifanten paadjes, ze zijn er nog wel.
Bij terugkomst praten we na met Joseph, regionale ANP manager in Noord Gabon. De regering heeft besloten al het in beslag genomen ivoor openbaar te verbranden. Joseph en onze WWF collega’s zijn sceptisch. Leuke PR, maar wat schieten we ermee op? We hebben meer geld nodig voor patrouilles, en vooral daadwerkelijk berechting van stropers. We spreken af dat we gaan lobbyen voor dit aktieplan als onderdeel van onze wereldwijde campagne tegen handel in ivoor. Nu de laptop dicht, we vetrekken naar Odzala Nationaal Park in Kongo via een grensovergang die wel bestaat maar heeft genomen, spannend.

• 04 Maart 2012 - 20:29

Rob Busink:

Hallo Jaap,

Leuk, maar vooral ook boeiend en interessant om je reisverslag te lezen. Hoeveel regelgeving we ook kunnen bedenken in de EU, uiteindelijk moet er lokaal in de praktijk wat veranderen willen we daadwerkelijk een positief effect hebben op de mens en natuur in landen als Gabon. Dat laat jouw reisverslag zien.
    Veel succes en goede reis verder.

Met vriendelijke groeten,
    Rob Busink

• 04 Maart 2012 - 20:33

Maja:

Ha Jaap,
    Super om je blogs te lezen! Natuurbescherming in de breedste zin van het woord: patrouilleren, samenwerken, lobbyen en relatiebeheer. Nu maar hopen dat de Gabonese regering ook concrete stappen gaat zetten, ipv symboolpolitiek. Hou ons op de hoogte en succes daar!
    Groets,
    Maja

• 12 Maart 2012 - 08:46

Meindert Brouwer:

Beste Jaap,

Wat een spannend verhaal, je neemt mij mee de jungle in, ik ben erbij!
    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Kom veilig terug.

Hartelijke groet,

Meindert Brouwer

• 13 Maart 2012 - 08:47

Jaap Van Der Waarde:

Dag Rob,

Inderdaad, de politieke bereidheid in deze landen om daadwerkelijk natuur te beschermen is essentieel. WWF werkt daar aan door lobby maar ook door bijvoorbeeld links te leggen met bedrijven die duurzaam willen produceren. Ook klanten zoals EU landen hebben een belangrijke rol. Daarom is het zo belangrijk dat de EU stopt met kopen van illegaal hout. En dat wij aansturen op kopen van alleen maar duurzaam geproduceerd hout, FSC gecertificeerd. Zo maken we het voor de overheden in Centraal Afrika makkelijker hun eigen beleid uit te voeren. En voor de consument in Europa om de juiste keuze te maken.

Jaap

Van februari 2008 tot april 2010 werkte ik voor het WNF op het regionale kantoor voor de Centraal Afrikaanse Regio, CARPO, in Kameroen. WNF mede-financiert een groot aantal programma's in de regio. Samen met mijn collega's in CARPO werkte ik aan het ontwerpen van natuurbescherming programma's en versterken van onze nationale kantoren. Vanaf april 2010 werk ik voor het WNF vanuit Nederland als hoofd van het Bossenprogramma. Voor dit werk reis ik regelmatig weer naar de veldprojecten: de meest bijzondere plekken in Afrika.

Actief sinds 17 Feb. 2010