Ecodrones boven Odzala - Reisverslag uit Okali, Congo - Brazzaville van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu Ecodrones boven Odzala - Reisverslag uit Okali, Congo - Brazzaville van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu

Ecodrones boven Odzala

Door: Jaap van der Waarde

Blijf op de hoogte en volg Jaap

12 December 2012 | Congo - Brazzaville, Okali

Zacht zoemend komt de ecodrone overvliegen. Nietsvermoedende olifanten of stropers merken het waarschijnlijk pas als de ecodrone heel dichtbij is. Het moet dus mogelijk zijn om ecodrones in te zetten voor het waarnemen van olifanten en opsporen van stroperskampen.

Ik ben in Odzala nationaal park in Congo met een team van 12 man om ecodrones te testen. Met een gewicht van 3 kilo, spanwijdte van 2 meter en uitgerust met video en fotocamera is dit het nieuwste snufje technologie in natuurbescherming. Iedereen wil het zien en dat merken we. Het ministerie van Bossen stuurt een waarnemer met ons mee en ook het ministerie van Luchtvaart laat een waarnemer nakomen. Pas om 16 uur rijden we weg uit Brazzaville, en na een korte slaappauze tussen 3 en 7 uur s’ochtends komen we smiddags aan in Odzala, een van de mooiste parken in Afrika.

Ons team bestaat uit WWF staf uit Kameroen en Kongo, onze partner African Parcs Network en regeringsvertegenwoordigers. Allemaal hebben we te maken met enorme toename van stroperij op olifanten. De ivoorprijs stijgt nog steeds, de vraag uit China neemt nog steeds toe. Ecodrones kunnen in 1 uur een gebied bestrijken waar een patrouille een dag over doet. Dat scheelt tijd en geld in de strijd tegen de stroperij. Ecoguards zijn het bos ingegaan om vuurtjes te maken alsof er een stoperskamp zit. We gaan kijken of we ze met de ecodrone kunnen zien.

Remo, de instructeur, start de motor en als een alteet lanceert hij de ecodrone de lucht in. Direct stuurt de automatische piloot de ecodrone naar een hoogte van 100 meter en op koers die we hebben voorgeprogrammeerd. Na 10 minuten is de ecodrone alweer terug en landt op het grasveldje naast het kamp. De video is uitstekend gelukt, we kunnen tot 5 km ver zien en details zijn goed te zien op de foto’s.

Een grote helikopter cirkelt boven het bos en komt dan naar ons toe. Is dat misschien de man van het Luchtvaart ministerie? Een man in witte jas en blauwe rugzak stapt uit. ‘Waar is de patient?’ vraagt hij. Er is een noodoproep gekomen uit Odzala dat iemand gebeten is door een slang, ze zijn 2,5 uur geleden vertrokken uit Brazzaville. Verbazing alom. Midden in de jungle een helikopter op zoek naar een patient. Met de satelliet telefoon gaan we bellen en lokaliseren we de patiënt verderop in het park. De dokter stapt weer in en weg is de heli. Nog een geluk dat we niet net aan het testvliegen waren.

De testvluchten zijn succesvol. We slagen er zelfs in een olifant op te sporen op de foto’s, maar we verliezen 1 ecodrone door hardware problemen. Ik rijd weer verder het projectgebied in, de ecodrones gaan nu naar Gabon om zeeschildpadden te tellen.

• 24 December 2012 - 17:03

Ralph Buij:

Ha Jaap,

Gaaf. Heb je toevallig nog nesten gezien van arenden?

groet,
    Ralph

• 11 Januari 2013 - 15:51

Jaap Van Der Waarde:

Ik heb ze wel gehoord, African Fish Eagle is redelijk algemeen in Odzala langs de rivieren. Maar geen nest gezien. We zetten ecodrones in voor het tellen van nesten van Orang utan in Indonesie, dat gaat prima zolang de nesten redelijk bovenin de boom zitten. Arend nesten zou dus ook moeten kunnen!

• 16 Januari 2013 - 22:18

Annemiek Tubbing:

Ha Jaap, ik ben de laatste 3 verslagen van je aan het lezen. Interssant. Wat een spannende baan heb je. Die ecodrones zijn natuurlijk heel handig. Het is niet te hopen dat stropers ze gaan gebruiken, maar hopelijk willen ze daaraan geen geld uitgeven. De criminelen altijd een stap voorblijven, dat is de kunst. Groeten Annemiek

• 01 Maart 2013 - 09:41

Ellen:

Jeetje, je zou maar gebeten worden door een slang midden in de jungle.... Wat is er eigenlijk met die verloren ecodrone gebeurd?

Jaap

Van februari 2008 tot april 2010 werkte ik voor het WNF op het regionale kantoor voor de Centraal Afrikaanse Regio, CARPO, in Kameroen. WNF mede-financiert een groot aantal programma's in de regio. Samen met mijn collega's in CARPO werkte ik aan het ontwerpen van natuurbescherming programma's en versterken van onze nationale kantoren. Vanaf april 2010 werk ik voor het WNF vanuit Nederland als hoofd van het Bossenprogramma. Voor dit werk reis ik regelmatig weer naar de veldprojecten: de meest bijzondere plekken in Afrika.

Actief sinds 17 Feb. 2010