Benoue Nationaal Park - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu Benoue Nationaal Park - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu

Benoue Nationaal Park

Door: Jaap van der Waarde

Blijf op de hoogte en volg Jaap

09 Februari 2009 | Kameroen, Yaoundé

In het Noorden van Kameroen ligt een uitgestrekt savanne gebied, met een aantal grote nationale parken. Het Wereld Natuur Fonds werkt hier samen met de overheid aan het wildbeheer in een mozaiek van parken, jachtconcessies en verbindingszones. Het lokale WNF team neemt me mee op tour door het gebied, om te beginnen naar de projecten met lokale bevolking. De eerste stop is een dorpsjachtconcessie. Het gebied rond de dorpen wordt verhuurd aan veelal buitenlandse jagers voor jachtsafari’s. De bevolking verdient door als speurder, gids, kok, chauffeur te werken voor de jagers, die belasting betaalt aan zowel de overheid als het dorp. Op papier is dit een van de meest lucratieve vormen van Community Based Natural Resources Management: bosbeheer door de lokale bevolking. De praktijk is lastiger, er is onenigheid in het dorpscommittee, sommige dorpelingen doen niet mee en gaan gewoon door met stropen, er zijn te weinig jagers om rendabel te kunnen opereren. In Namibie werkt dit systeem wel, met als resultaat een indrukwekkende toename aan wild en inkomsten voor de lokale bevolking. Hoe en of dit systeem in Kameroen kan werken moet zich nog uitwijzen. Ook een andere lokaal initiatief met WWF support blijken niet van de grond te komen. Een kwekerij van rietratten ligt bijna op zijn gat, de ratten zijn ziek geworden, iemand is een akker begonnen in de vallei waar het riet werd geoogst, een slang heeft een aantal vrouwtjes ratten doodgebeten, met kerst zijn er toch maar een aantal fokdieren geslacht.
Gelukkig zijn er ook succesverhalen. De vrouwen van Tchollire zijn begonnen met het maken van oventjes van klei. Deze oventjes gebruiken nog niet de helft van de hoeveelheid hout die een gewoon vuurtje nodig heeft. De 4 € die de oven kost heb je in een paar weken alweer terugverdiend. Ik vraag een van de dames voor een demonstratie op video, maar als ik klaar ben blijken er nog 4 dames zich te hebben geinstalleerd met oven, klaar voor de video. Het wordt een gezellige ochtend daar in Tchollire.
Eenmaal in het park maak ik kennis met de tourist gidsen, opgeleid door WWF. Ik vertrek voor een 2-daagse wandeling door het park. Spannend, omdat er leeuwen, buffels, olifanten en ander groot wild nog in redelijke dichtheden voorkomen. We komen vooral antilopes tegen. Todat we savonds bij een wandeling rond de tent ineens een volwassen buffel stier voor ons langs zien lopen. Hij merkt ons niet op, gelukkig maar want we zijn te dicht bij om te kunnen ontsnappen, buffels kunnen erg gevaarlijk zijn. We zien ook sporen van stropers. Benoue park is nog redelijk ongeschonden, dankzij de blijvende aanwezigheid van ecoguards, medegefinancierd door het WWF.

Jaap

Van februari 2008 tot april 2010 werkte ik voor het WNF op het regionale kantoor voor de Centraal Afrikaanse Regio, CARPO, in Kameroen. WNF mede-financiert een groot aantal programma's in de regio. Samen met mijn collega's in CARPO werkte ik aan het ontwerpen van natuurbescherming programma's en versterken van onze nationale kantoren. Vanaf april 2010 werk ik voor het WNF vanuit Nederland als hoofd van het Bossenprogramma. Voor dit werk reis ik regelmatig weer naar de veldprojecten: de meest bijzondere plekken in Afrika.

Actief sinds 17 Feb. 2010