Succes in Yaounde - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu Succes in Yaounde - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu

Succes in Yaounde

Door: Jaap van der Waarde

Blijf op de hoogte en volg Jaap

29 Januari 2012 | Kameroen, Yaoundé

Volgens Zacharie moeten we nog veel meer werk maken van de illegale handel in ivoor door hooggeplaatste ambtenaren en rijke zakenlui. Paya is het daarmee eens maar wil ook dat we proberen de overheid van Democratische Republiek Congo (DRC) eindelijk zover krijgen dat ze nieuwe Nationale Parken aanwijzen. Bruno ziet houtkapbedrijven terugglijden naar ‘foute’ praktijken en wil meer inzetten op FSC certificering.

Ik ben een week in Yaoundé samen met nog zo’n 60 WWF collega’s uit het Kongo Bekken en het WWF netwerk om de strategie voor de komende 3 jaar uit te zetten. Nieuw in het programma is lobby voor Green Economy, een duurzame economische ontwikkeling voor de landen in de regio met een eerlijke verdeling van welvaart met behoud van natuur en milieu. Ambitieus en buiten onze directe invloed, maar dit deel van de wereld staat voor een enorme verandering en WWF kan daarin een adviserende rol spelen zodat de biodiversiteit in deze regio bewaard blijft.

Dit jaar zullen we ook wereldwijd campagne gaan voeren tegen de illegale handel in dieren. Afrika staat in het middelpunt vanwege de stroperij op olifanten om het ivoor. Mijn collega’s van TRAFFIC, onze specialisten op dit gebied, laten grafieken zien waaruit blijkt dat in de laatste 6 maanden meer ivoor in beslag is genomen dan ooit tevoren. Vooral in DRC gaat het slecht, schattingen lopen uiteen van een resterende populatie van 10-20.000 terwijl het er ooit 1 miljoen waren. Het wordt voor veel olifantpopulaties in deze regio een kwestie van nu of nooit. Vanaf juli zie er meer over!

Nu op naar Lac Tumba in DRC, voor een bezoek aan ons Bonobo veldprogramma.

• 30 Januari 2012 - 09:42

Maja:

Ha Jaap,
    Wat een spannende tijden zeg! Zul je zo vaak zien, dat de hele goeie berichten gepaard gaan met hele slechte berichten... Maar hopen dat de goede berichten de overhand krijgen! Green Economy is iig een prachtig initiatief. Is het overigens duidelijk waar dat ivoor belandt? Want bij afnemers is er kennelijk ook nog een hele wereld te winnen!
    Gaaf om via jouw blogs op de hoogte te blijven, dank daarvoor!
    Groets,
    Maja

• 13 Maart 2012 - 17:33

Jaap:

Dag Maja,

Het meeste ivoor blijft niet in Afrika maar wordt illegaal het land uitgesmokkeld. Vooral naar Azie, met name China en Thailand lijken de grootste afzetmarkt. Ivoor is een luxe product, de economische groei daar leidt tot toenemende vraag naar ivoor. WWF-China probeert middels voorlichting dat te veranderen. Dit jaar gaat WWF wereldwijd campagne voeren tegen illegale handel in dieren en dierprodukten, zoals ivoor. Daar ga je meer van horen!

Groeten
    Jaap

Jaap

Van februari 2008 tot april 2010 werkte ik voor het WNF op het regionale kantoor voor de Centraal Afrikaanse Regio, CARPO, in Kameroen. WNF mede-financiert een groot aantal programma's in de regio. Samen met mijn collega's in CARPO werkte ik aan het ontwerpen van natuurbescherming programma's en versterken van onze nationale kantoren. Vanaf april 2010 werk ik voor het WNF vanuit Nederland als hoofd van het Bossenprogramma. Voor dit werk reis ik regelmatig weer naar de veldprojecten: de meest bijzondere plekken in Afrika.

Actief sinds 17 Feb. 2010