Chimpansees in Ebo national park - Reisverslag uit Yabassi, Kameroen van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu Chimpansees in Ebo national park - Reisverslag uit Yabassi, Kameroen van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu

Chimpansees in Ebo national park

Door: Jaap van der Waarde

Blijf op de hoogte en volg Jaap

22 Augustus 2011 | Kameroen, Yabassi

Met Ekwoge, de teamleider van het Ebo Forest Research Program (EFRP), Derrick de WWF teamleider en twee dragers met bevoorrading loop ik het oerwoud in. Onderweg naar het onderzoekskamp van EFRP in het Ebo woud waden we 3 snelstromende rivieren door, vaak tot borsthoogte. Mijn canvas schoenen zijn bij de WNF Challenge op Ameland achtergebleven en ik loop op mijn bergschoenen. Die moet ik droog houden om blaren te voorkomen dus bij iedere rivier ga ik op blote voeten en in onderbroek naar de overkant, wat tijdverlies en veel horzelbeten oplevert . De videocamera van WWF blijft droog maar houdt er na een paar uur toch mee op vanwege interne condensvorming. De zak meel achterop de rug van de drager verdwijnt onder water bij de eerste rivieroversteek. Het is 20 km lopen en middenin het regenseizoen, en het is geweldig. EFRP doet in dit gebied onderzoek naar chimpansees die gereedschap (stenen) gebruiken bij het kraken van noten, uniek voor het hele Kongo Bekken. Ekwoge neemt me de volgende ochtend mee naar zijn onderzoeks site. De chimpansees zijn er niet maar de grond ligt bezaaid met gekraakte noten. Enthousiast verteld Ekwoge dat het verse noten zijn, het seizoen is dus weer begonnen! Tegen een boomwortel zijn twee grote stenen geplaatsts met ieder in het midden een doffe plek. Dat moet een werkplaats van chimps zijn, die met de hand de noot tegen de steen kapot slaan. Er liggen ook stenen bovenop bladeren, een onnatuurlijke positie, die zijn waarschijnlijk als hamer gebruikt. We vinden bij nog 5 bomen verspreid over de dag sporen van chimps die noten hebben gekraakt maar ze laten zich niet zien of horen. Wel een groep Drill die in de stromende regen bovenin een boom grote peulvruchten aan het pellen zijn. Fantastisch, deze grote apensoort komt alleen voor in de kustbossen van Nigeria en West Kameroen, het Ebo woud is hun belangrijkste overgebleven leefgebied. Onderweg komen we diverse verlaten stoperskampen tegen, met de komst van EFRP zijn de stropers vertrokken en is de rust weergekeerd in het oerwoud. Het WWF is juist buiten het park aktief met voorlichting en de procedure om het gebied beschermde status te geven. S’avonds onder het geluid van honderden kikkers en krekels bespreken we een nieuwe aanpak van de stroperij, gericht op de opdrachtgevers van de stropers. Na drie dagen oerwoud ben ik terug in de hoofdstad Yaoundé om een nieuw 3-jaarcontract af te sluiten met WWF-Kameroen, we hopen dat in deze periode het gebied officieel Nationaal Park zal worden om de chimps en Drill blijvend te beschermen.

  • 27 Augustus 2011 - 07:58

    Henk Linde:

    Fantastisch om te lezen dat jullie serieus werk doen tegen de stroperij: het aanpakken bij de bron, de opdrachtgevers. Ik hoop dat jullie succesvol zijn, want dit moet op een of andere manier stoppen.
    Kwetsbare dieren hebben uiteindelijk geen kans tegen kogels en draden.
    Wij komen net terug uit het Krugerpark en hebben gezien dat stropers daar ook nog steeds erg actueel zijn: 13 dieren gestroopt in de week dat wij er waren. En dat zijn meestal geen Impala's maar de bijzondere soorten.
    Hoor graag je verhalen met afbeelding life!

  • 06 September 2011 - 11:58

    Jitske Jonkman:

    Inspirerend verhaal Jaap! Ebo verdient weer drie jaar steun. En twee mooie tijdopname-foto's van de rivier: best lastig om dat goed te krijgen met weinig licht!

    Ik ga je zoeken op LinkedIn. Met wildlife-groet,

    Jitske
    www.triggerfilm.nl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaap

Van februari 2008 tot april 2010 werkte ik voor het WNF op het regionale kantoor voor de Centraal Afrikaanse Regio, CARPO, in Kameroen. WNF mede-financiert een groot aantal programma's in de regio. Samen met mijn collega's in CARPO werkte ik aan het ontwerpen van natuurbescherming programma's en versterken van onze nationale kantoren. Vanaf april 2010 werk ik voor het WNF vanuit Nederland als hoofd van het Bossenprogramma. Voor dit werk reis ik regelmatig weer naar de veldprojecten: de meest bijzondere plekken in Afrika.

Actief sinds 17 Feb. 2010
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 224455

Voorgaande reizen:

01 Maart 2008 - 01 Juli 2015

Natuurbescherming in Afrika

Landen bezocht: