Papegaaien in Lobeke nationaal park - Reisverslag uit Souanké, Congo - Brazzaville van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu Papegaaien in Lobeke nationaal park - Reisverslag uit Souanké, Congo - Brazzaville van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu

Papegaaien in Lobeke nationaal park

Door: Jaap van der Waarde

Blijf op de hoogte en volg Jaap

11 Januari 2013 | Congo - Brazzaville, Souanké

Ecodeck mailde net uit Kameroen, hij heeft de papegaaien stroper in Lobeke nationaal park opgepakt. Dit verhaal begint 3 maanden geleden als ik met een team van WWF en het ministerie van Bossen op patrouille ben in het park.

Lobeke Nationaal Park heeft een van de hoogste dichtheden grote zoogdieren in Kameroen, waaronder olifanten, gorilla’s en chimpansees. Ecodeck en zijn team hebben een beruchte olifant stroper opgepakt die hier aktief was (zie Olifanten stroper van Yukadouma), nu ga ik met hem op patrouille om zijn werk van dichtbij te zien. Na een halve dag rijden komen we aan in Mambele in het diepe zuid-oosten van Kameroen. De patrouille is niet van te voren aangekondigd om eventuele stropers te verrassen en de eigen organisatie te testen. Binnen 40 minuten heeft Ecodeck een team bij elkaar van 2 ecoguards en 2 Baka dragers/gidsen en zijn we op weg. Er zijn geen touristen, het park is leeg.

Na 1,5 uur lopen komen we in het donker aan bij de bai Petit Savanne, een open plek in het oerwoud waar gras groeit en zout in de grond zit, een soort restaurant voor dieren in het bos. We horen we iets, in het schemerduister kunnen we met mijn verrekijker nog net een groep van 12 Bongo antilopes ontdekken. De mooiste antilope van het Kongo Bekken, ik heb er ooit 1 over de weg zien rennen, een troep als deze zie je bijna nooit. S’ochtends komt een familie Gorilla’s de bai inlopen om te eten van gras en moerasplanten en scharrelt een Congo clawless otter onder de uitkijktoren langs.

Het einddoel van deze patrouille is nog 4 uur verder lopen, de papegaaien weide in de bai Ndjangui. Ik heb video’s gezien van duizenden grijze roodstaart papegaaien die aan de grond komen om te eten van een heel klein kruidgewas, lokaal ‘salad’ genoemd. Als we aankomen komt ook net een troep bosbuffels de bai inlopen, we kruipen op handen en voeten de uitkijktoren in om ze niet te verjagen en ik kan ze mooi filmen. S’nachts lopen er twee bosolifanten langs. In het pikkedonker zien we niets, maar ze zijn op minder dan 20 meter en ik kan hun ademhaling horen.

De ochtend brengt niet de duizenden duiven en papegaaien die ik had gehoopt. De paar papegaaien die er zijn durven nauwelijks aan de grond te komen. ‘Er klopt iets niet’ zegt Ekodeck, en direct gaat hij met de ecoguards op pad naar de slaapplek van de papegaaien. In 2010 heeft Ekodeck daar een papegaaien stroper gearresteerd. Honderden papegaaien werden onderschept op weg naar de lucratieve handel als huisdier of als ingrediënt in zwarte magie. Vorig jaar arresteerde hij nog 2 papegaaien stropers. Er zit nog 2 man uit het dorp in de handel, en bij aankomst vinden Ekodeck en zijn mannen de complete uitrusting van de stropers inclusief netten. Sporen wijzen uit dat ze al een dag of drie weg zijn, maar duidelijk van plan terug te komen.

Ekodeck besluit een val te zetten door bij terugkomst op de basis meteen een patrouille te sturen die blijft wachten tot de stropers terug komen. Vandaag hoor ik dus dat het is gelukt en kan ik deze blog afmaken. De most wanted list van papegaaien stropers is nu bijna leeg, dankzij de inzet van Ekodeck en zijn team, goed nieuws voor de papegaaien van Lobeke.

• 11 Januari 2013 - 15:24

Lilianne Van Doorn :

Prachtig resultaat. Wat lekker moet dat zijn om zo'n blog te kunnen schrijven he!.
    Veel inzet en dan ook zo'n mooi resultaat. Nu nog de rest op de lijst van most wanted tackelen.
    Ons regioteam WNF-Noord-Holland Midden en Oost wenst jou en je team heel veel succes!

• 13 Januari 2013 - 15:20

Piet Van Doorne :

Goede presentatie/workshop gisteren in Zeist. Eigenlijk te kort qua tijd, want jouw werk is enorme boeiend en uiterst leerzaam. Houd ons op de hoogte hoe wij FSC hout kunnen promoten. Wij nemen je blog info (of verwijzing) mee via onze social media (twitter/facebook)
    Groet, Team NH-Midden Oost

• 16 Januari 2013 - 22:27

Annemiek Tubbing:

Hoi Jaap, mooie resultaten. Hopelijk kunnen die ook geboekt worden door een serieuze uitvoering/handhaving van de Fout Hout Verordening. Maart is al snel. We zien elkaar mogelijk op 4/2 a.s. bij de bijeenkomst van Nyenrode over de Fout Hout-verordening. Pauline, Jaap R en ik zullen daar zijn. We kunnen dan misschien nog wat ideeen uitwisselen. In maart ga ik na ruim een jaar heel hard werken even genieten van 2 weken Zuid Afrika met een bezoekje aan de Victoria Falls. Misschien ook nog een paardrij-safari. Groeten Annemiek

• 14 Augustus 2013 - 07:51

Frederic:

beste ,
    naar we op zijn om volgend jaar op reis te gaan (2013) zijn we op het prachtige Gabon uitgekomen . Maar op het net is er eigenlijk zo veel niet te vinden . We hebben wat ervaring met Afrika (vorig jaar nog 5 weken vrijwilligerswerk gedaan in Ghana , zuid afrika-botswana-zinbabwe-zambia) maar nu met ons twee kinderen (14-7) willen we ook wat avontuur in ons gezin krijgen . We zouden graag terug vrijwilligerswerk doen in Afrika , maar natuurlijk is het allemaal kostelijk gekomen . daarom zijn we op zoek naar goedkope oplossingen , zouden jullie ons enig tips kunnen geven . voor een goed verblijf ........
    dank u
    de familie Deplancke -Messiaen
    Belgie

Jaap

Van februari 2008 tot april 2010 werkte ik voor het WNF op het regionale kantoor voor de Centraal Afrikaanse Regio, CARPO, in Kameroen. WNF mede-financiert een groot aantal programma's in de regio. Samen met mijn collega's in CARPO werkte ik aan het ontwerpen van natuurbescherming programma's en versterken van onze nationale kantoren. Vanaf april 2010 werk ik voor het WNF vanuit Nederland als hoofd van het Bossenprogramma. Voor dit werk reis ik regelmatig weer naar de veldprojecten: de meest bijzondere plekken in Afrika.

Actief sinds 17 Feb. 2010