Opstaan met de Bonobo's - Reisverslag uit Malebo, Congo, Democratische Republiek v van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu Opstaan met de Bonobo's - Reisverslag uit Malebo, Congo, Democratische Republiek v van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu

Opstaan met de Bonobo's

Door: Jaap van der Waarde

Blijf op de hoogte en volg Jaap

01 Februari 2012 | Congo, Democratische Republiek v, Malebo

Het is 3 uur s’nachts en de wekker gaat. Als je Bonobo’s wilt zien moet je onder hun nest staan voordat ze wakker worden. Vandaag ga ik voor het eerst opstaan met de Bonobo’s. Samen met 5 andere collega’s vanuit het WWF netwerk rij ik door de nachtelijke savannes in het midden van de Democratische Republiek Congo (DRC). Deze groep Bonobo’s leeft in de beboste valleien tussen de savanne en is minder dan 10 jaar geleden ‘ontdekt’. Bonobo’s zijn een soort chimpansee die alleen ten zuiden van de Kongo rivier in DRC voorkomt. WNF is sinds de mensapen campagne 2 jaar geleden sponsor van dit WWF project ‘Lac Tumba’.

Na 1,5 uur in de auto en 1 uur te voet door het pikdonkere oerwoud sta ik daar dan. Hoog boven me in de boom zit een vrouwtje Bonobo, ze kijkt wat achteloos naar beneden, nog niet helemaal wakker lijkt het. In de verte horen we onweer en de Bonobo’s bedenken zich geen moment: ze trekken weer wat takken naar elkaar toe, iedereen maakt weer een nest. Terwijl wij staan te verzuipen in de stromende regen liggen zij weer lekker tussen de verse blaadjes.

Een half uur later is het droog en ineens is er lawaai: er wordt geschreeuwd, de hele meute springt uit bed en overal zwaaien er Bonobo’s door de takken, meer als 10. Geweldig! In de traditie van de lokale bevolking zijn Bonobo’s reïncarnaties van hun voorouders en daarom wordt er niet op gejaagd. Lokale gidsen onderleiding van Celine, de WWF mensapenspecialiste, zijn bezig twee families te ‘habitueren’, dwz gewend maken aan mensen, zodat er straks toeristen naar toe kunnen en de lokale bevolking werkgelegenheid overhoudt aan de Bonobo’s.

Morgen gaan we praten met het dorpshoofd en ‘zijn’ bevolking om te horen hoe daarmee staat. Er is hier nauwelijks werk, de meeste huizen zijn opgebouwd uit een raamwerk van takken en modder, er zijn geen wegen, geen auto’s, geen scholen, geen overheid. Wil het WWF medewerking houden van de lokale bevolking dan is er ook ruime aandacht nodig voor inkomensverbetering via verbeterde landbouw, visteelt en andere initiatieven.

• 01 Februari 2012 - 21:06

Maarten Cuypers:

Mbote monsieur Jaap,
    dank voor je verslag vanuit Congo.
    Hopelijk kan WNF bijdragen tot de bescherming van de bonobo's en wordt het gebied niet te veel ontsloten.
    Succes ginder

Tikala malamu

Maarten

• 02 Februari 2012 - 08:40

Karin:

Ha Jaap, veel succes met de gesprekken. Geweldig als het zal lukken en er straks geld binnenkomt voor de bevolking als wij de bonobo's willen bezoeken.

• 02 Februari 2012 - 12:08

Yvonne:

hallo Jaap, goed initiatief en hopelijk met succes.
    Jammer is alleen dat als het WNF zich terug trekt het gelijk misgaat, zoals bijvoorbeeld in Lochinvar N.P. in Zambia.

• 06 Februari 2012 - 16:34

Jaap Van Der Waarde:

Mbote Maarten, de belangrijkste werkgever in het gebied is een veeteeltbedrijf. Ik denk dat er niet snel een grote ontsluiting gaat komen, maar er zit wel houtkap in de regio die we het liefst ricjhting FSC zien gaan.
    Yvonne, WWF-Nederland committeert zich in principe voor 3 jaar aan een project, wij zullen binnenkort besluiten of we weer drie jaar financieren. Het WWF kantoor ter plekke heeft financiering vanuit meerdere bronnen en dit programma zal zeker doorgaan. Ik ben het helemaal met je eens dat programma's vaak afhankelijk blijken van de donor, terwijl de nationale overheid geen middelen of intentie heeft dit werk over te nemen. Het blijft daarom werk van de lange adem voor ons.

Jaap

Van februari 2008 tot april 2010 werkte ik voor het WNF op het regionale kantoor voor de Centraal Afrikaanse Regio, CARPO, in Kameroen. WNF mede-financiert een groot aantal programma's in de regio. Samen met mijn collega's in CARPO werkte ik aan het ontwerpen van natuurbescherming programma's en versterken van onze nationale kantoren. Vanaf april 2010 werk ik voor het WNF vanuit Nederland als hoofd van het Bossenprogramma. Voor dit werk reis ik regelmatig weer naar de veldprojecten: de meest bijzondere plekken in Afrika.

Actief sinds 17 Feb. 2010