Gabon neemt de leiding - Reisverslag uit Libreville, Gabon van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu Gabon neemt de leiding - Reisverslag uit Libreville, Gabon van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu

Gabon neemt de leiding

Door: Jaap van der Waarde

Blijf op de hoogte en volg Jaap

27 Februari 2012 | Gabon, Libreville

Lee, de directeur van de Nationale Parken organisatie (ANPN) in Gabon klinkt trots. Het budget van ANPN is de laatste 2 jaar vertienvoudigd, het aantal staf verdubbeld. Een mooi en welkom succes in deze regio. Lee wil graag dat WWF zich minder gaat bezighouden met patrouilles in het oerwoud en meer op versterken van de ANPN organisatie. WWF is namelijk goed in financiële planning, opleiden van staf, logistiek. Mijn collega’s en ik kijken elkaar verbaasd aan. Maar inderdaad, in deze regio doen we het helemaal niet slecht. We hebben niet alleen verstand van olifanten en bosbeheer!

Met het WWF-Gabon team spreek ik de strategie voor de komende 3 jaar door. Niet alleen onze rol met ANPN veranderd, er zijn weer talloze mijnbouwbedrijven aktief geworden, er komt een diepzeehaven, nieuwe wegen, 2 palmolieplantages. In totaal meer dan 400.000 ha plantages, dat is 10% van Nederland, en wij willen voorkomen dat het ten koste gaat van waardevol oerwoud. Bedrijven doen steeds vaker een beroep op WWF voor advies over duurzame ontwikkeling en de regering van Gabon wil een nationaal landgebruikplan maken. We moeten expertise van WWF wereldwijd hierbij betrekken.

Illegale visserij voor de kust is een belangrijke doodsoorzaak voor de lederschildpad, een ernstig bedreigde zeeschildpad die in Gabon zijn grootste legstranden ter wereld heeft. Aziatische maar ook Europese vissersvloten lijken onder de boosdoeners. De kustwacht heeft volstrekt onvoldoende boten of staf, hier moet Gabon van voor af aan beginnen. WWF-Nederland gaat een mariene coördinator financieren die de overheid hierbij gaat helpen.

Na 2 dagen vergaderen bereid ik me voor op mijn veldbezoek: naar het Minkebe oerwoud. Ontoegankelijk, geen wegen, zelfs met de boot is het ruim 1 dag varen. Morgen rijden we naar het regionale WWF veldstation, dan zien we wel verder. Dit oerwoud heeft de grootste dichtheid aan bosolifanten ter wereld, maar staat onder zware druk van georganiseerde ivoor stroperij. Wij gaan filmen voor de komende WWF campagne tegen de illegale handel in dieren en ivoor. Maar eerst vier ik vanavond mijn verjaardag met collega’s aan het strand in Libreville.

  • 28 Februari 2012 - 08:47

    Mark FSC:

    Hoi Jaap, leuk om te lezen! Dat landgebruikplan klinkt goed, geeft een beetje richting aan (hopelijk ook duurzame) investeringen. Ben benieuwd of ook goed bosbeheer daarin een plek krijgt. Mocht je nog een FSC bos tegenkomen (hoewel, Minkebe is wel erg afgelegen..) dan zijn leuek plaatjes welkom! Groet, succes, Mark

  • 29 Februari 2012 - 08:53

    Victor Langenberg:

    Ha die Jaap,
    dat is lang geleden! nu via onze Jan van Dalfsen kan ik lezen wat je in Afrika doet.
    Ik werk nu bij Deltares en ben druk met allerlei Afrikaanse projecten in SSA waar we ook hard nadenken over landgebruik gecombineerd met duurzaam waterbeheer.
    Ben je weer in NL binnenkort? kunnen we bijbabbelen over wat we gedaan hebben sinds RUG en hoe het zo allemaal gekomen is.. :)

    groet Victor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jaap

Van februari 2008 tot april 2010 werkte ik voor het WNF op het regionale kantoor voor de Centraal Afrikaanse Regio, CARPO, in Kameroen. WNF mede-financiert een groot aantal programma's in de regio. Samen met mijn collega's in CARPO werkte ik aan het ontwerpen van natuurbescherming programma's en versterken van onze nationale kantoren. Vanaf april 2010 werk ik voor het WNF vanuit Nederland als hoofd van het Bossenprogramma. Voor dit werk reis ik regelmatig weer naar de veldprojecten: de meest bijzondere plekken in Afrika.

Actief sinds 17 Feb. 2010
Verslag gelezen: 747
Totaal aantal bezoekers 223392

Voorgaande reizen:

01 Maart 2008 - 01 Juli 2015

Natuurbescherming in Afrika

Landen bezocht: