Ivoor met pootjes in Gabon - Reisverslag uit Libreville, Gabon van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu Ivoor met pootjes in Gabon - Reisverslag uit Libreville, Gabon van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu

Ivoor met pootjes in Gabon

Door: Jaap van der Waarde

Blijf op de hoogte en volg Jaap

28 Juni 2012 | Gabon, Libreville

Voor mij staat een enorme brandstapel van olifant slagtanden. Eromheen gedrapeerd liggen honderden stukken bewerkt ivoor. Kammen, standbeeldjes, kettingen. Geuniformeerde ecoguards blijven zakken ivoor aanslepen, terwijl anderen jerrycans benzine legen over de brandstapel. De voorgaande weken zijn WWF en TRAFFIC bezig geweest al het in beslag genomen ivoor in Gabon in kaart te brengen. Afgelopen nacht is de gehele voorraad ivoor vanuit de verste uithoeken van Gabon onder strenge beveiliging naar de hoofdstad vervoerd. Er ontbreekt niets, dit ivoor heeft in elk geval geen pootjes gekregen. Vandaag maakt Gabon een statement: stop de stroperij en illegale handel in ivoor!

Gabon heeft van alle landen in het Kongo Basin nog de meeste bosolifanten, zo’n 60.000. In de afgelopen 1,5 jaar zijn er naar schatting 10.000 gedood door stropers. Als dit zo doorgaat blijven er geen bosolifanten meer over, zegt de minister van Bossen in een speech voor zo’n 200 man voor de brandstapel. De president van Gabon steekt de brandstapel met 1.600 slagtanden aan, langzaam verspreidt het vuur zich en verdwijnt het ivoor in wolken van rook en vuur.

Ik zet alles op video, terwijl ook collega’s van WWF-US foto’s en video maken. Carlos Drews, hoofd van het soorten programma van WWF-International spreekt met de president, het is een groot PR evenement. Gabon wil laten zien dat er geen plaats is voor ivoor stroperij in Gabon, en ook laten zien dat de handel en het kopen van ivoor moet stoppen. Ik kijk om me heen en zie vooral Gabonezen en Europeanen, geen enkele Aziatische vertegenwoordiger aan wie de boodschap vooral is gericht.

Ik bel en SMS continu met Lot van de persafdeling in Nederland. Het jeugdjournaal wil ermee openen als ze de video snel krijgen. Het internet in de hoofdstad blijkt te traag om de Amerikaanse video te uploaden. Ik spring weer in de auto terug naar het ivoor, nu met een fotocamera met video om snel nog een item te schieten.

Tijdens het uploaden op internet komt bericht dat we te laat zijn. De eerste foto’s en berichten verschijnen nu op internet, het wordt breed opgepikt. Jammer van jeugdjournaal. Ik loop de WWF vergadering weer binnen, ze waren net bij de begroting aangekomen. Ook belangrijk.

• 28 Juni 2012 - 06:19

Martine:

Wat een indrukwekkend gezicht moet dat zijn geweest. Al dat ivoor.....
    Aan de ene kant mooi dat dit ivoor niet het land heeft verlaten en nu gebruikt kan worden om de wereld te laten zien dat dit niet kan, aan de andere kant kan ik er ook erg verdrietig van worden dat nog steeds het geld regeert. Mensen die vinden dat alles te koop moet zijn.
    Laat die dieren met rust. Ze geven ons al zo veel!

• 30 Juni 2012 - 10:11

Carolien:

Met gemengde gevoelens lees ik je bericht en bekijk ik je video en foto's. Wat geweldig dat Gabon zo duidelijk stelling neemt tegen stroperij. Wat afschuwelijk dat er zoveel gestroopt wordt in een land dat daar heel duidelijk niet blij mee is.
    Wanneer krijgen we een serieus internationaal monetair milieu- en natuurfonds waar alle landen van de wereld belasting aan betalen om zo de longen, de aderen en de kringloop van onze voedselvoorziening te beschermen. Zou dat niet ook een deel van de economische problemen van juist die landen opheffen die nu verantwoordelijk zijn voor het in stand houden van de bossen, kraamkamers van de zee, waterhuishouding wereldwijd? Waarom lijkt het mij zo simpel op te lossen en is het blijkbaar zo vreselijk moeilijk om anderen daar van te overtuigen?
    Maar tot die tijd, lieve Jaap, redden wat er te redden valt!
    Liefs Carolien

• 02 Juli 2012 - 13:48

Jaap Van Der Waarde:

Alice, het blijft natuurlijk triest om dit soort drastische maatregelen te nemen. Voorgaande openbare verkopen van in beslag genomen ivoor in andere Afrikaanse landen hebben de wereldwijde ivoorprijs niet doen dalen, de vraag is alleen maar gestegen. Het maakte de strijd tegen de handel wel moeilijker omdat er onderscheid moest worden gemaakt tussen legaal en illegaal ivoor en er werd 'witgewassen'. Als alle ivoor illegaal is, is wetshandhaving makkelijker, zowel in landen met olifanten als in landen met liefhebbers van ivoor. Daarom is vernietiging beter.

Carolien, het WWF is inderdaad voorstander van een wereldwijd systeem waarbij landen die (teveel) broeikasgassen uitstoten, geld betalen aan landen die weinig broeikasgassen uitstoten of zelfs opnemen, zoals landen met veel tropisch oerwoud. Met dit geld krijgt het oerwoud letterlijk waarde, waardoor het blijft staan en de planten en dieren beter beschermd zijn. Noorwegen stopt hier al (veel) geld in vanuit hun oliewinsten. Nederland heeft betalingen sterk terug gebracht. Wereldwijd is er nog geen akkoord. WWF werkt intussen hard aan proefprojecten waarbij de lokale bevolking zelf het beheer van bossen in eigen hand neemt, ter voorbereiding op een moment dat er daadwerkelijk geld beschikbaar komt.

Ik heb een video geplaatst van de ivoorstapel, 4 uur nadat hij was aangestoken. Hij heeft nog 3 dagen gesmeuld tot al het ivoor was verpulverd. De regering van Gabon wil er een gedenkplaats van maken.

Jaap

Van februari 2008 tot april 2010 werkte ik voor het WNF op het regionale kantoor voor de Centraal Afrikaanse Regio, CARPO, in Kameroen. WNF mede-financiert een groot aantal programma's in de regio. Samen met mijn collega's in CARPO werkte ik aan het ontwerpen van natuurbescherming programma's en versterken van onze nationale kantoren. Vanaf april 2010 werk ik voor het WNF vanuit Nederland als hoofd van het Bossenprogramma. Voor dit werk reis ik regelmatig weer naar de veldprojecten: de meest bijzondere plekken in Afrika.

Actief sinds 17 Feb. 2010