Duurzame palmolie - Reisverslag uit Lambaréné, Gabon van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu Duurzame palmolie - Reisverslag uit Lambaréné, Gabon van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu

Duurzame palmolie

Door: Jaap van der Waarde

Blijf op de hoogte en volg Jaap

21 Juni 2012 | Gabon, Lambaréné

Gabon wil groene economische groei stimuleren, en palmolie is een daarbinnen een belangrijke peiler. Om palmolie te planten wordt vaak oerwoud gekapt. Een nieuw certificaat voor duurzaamheid, RSPO, moet garanderen dat dat niet ten koste gaat van waardevolle natuur.

Samen met mijn collega’s van WWF Gabon ga ik langs bij OLAM, een grote internationale palmolie producent die van de regering een aanbod heeft gekregen om op ruim 50.000 hectare terrein oliepalmen aan te planten.
Palmolie plantages zijn geen vrolijk gezicht. Er is bos gekapt, er liggen dode stammen waartussen rijtjes jonge palm staan. Wat is hier duurzaam?

De directeur duurzaamheid Arun legt uit dat uit de milieueffect rapportage bleek dat 30.000 hectare van het toegewezen gebied niet geschikt was voor palmolieplantage. Er stond teveel dicht oerwoud waarin grote hoeveelheid koolstof zit opgeslagen. Kap zou leiden tot grote uitstoot van CO2, dat kan niet onder RSPO. Ook woonden er relatief veel mensen waarvan de rechten moeten worden gerespecteerd, waardoor er veel terrein moest worden ontzien. In de resterende 20.000 hectare bleek in een gebied van 8.000 hectare veel chimpansees voor te komen, ook dat kon niet ontgonnen en zal als beschermd gebied in de concessie blijven.

Uiteindelijk bleef er na aftrek van nog wat waardevolle gebieden 7.000 hectare over waar geen sprake was van waardevolle natuur of belangrijke cultuurwaarde. Daar zijn oliepalmen aangeplant. RSPO voorkwam dus dat 43.000 hectare oerwoud ontbost werd.

Het is die gedachte die ons weer motiveert in dit trieste landschap. In onze Bossen strategie is onze eerste prioriteit het zeker stellen van de meest waardevolle bossen als nationaal park. Gabon doet dat goed met zo’n 15% van het land beschermd. Economische exploitatie daaromheen proberen we richting FSC houtkap te sturen, dat biedt de beste garanties voor behoud van bos en dieren. Ook daarin gaat het de goede kant op in Gabon met 1,9 miljoen hectare. En als er palmolie komt, dan onder RSPO richtlijnen, dat verbiedt verlies van hoogwaardig bos.

Deze landen hebben groene economische ontwikkeling nodig. Wij gaan ons komend jaar inzetten op het aanscherpen van de RSPO regels in Gabon en voor een nationaal gebiedsinrichting plan om natuur beter te scheiden van economische ontwikkeling. Wat vindt jij?

• 24 Juni 2012 - 20:32

Bianca Schoordijk:

Goed bezig Jaap! Weet ik weer waar (o.a.) mijn geld naartoe gaat!!
    Vooral doorgaan met het goede werk. Beloof ik een FSCtje te kopen als ik hout wil.

• 10 Juli 2012 - 15:29

Iris Hoek:

Goed gedaan Jaap ! Ga zo door !

• 13 September 2016 - 13:22

Anoniempje:

Dom dit Gabon is een verloren land oprotten! MINDER MINDER MIDER

Jaap

Van februari 2008 tot april 2010 werkte ik voor het WNF op het regionale kantoor voor de Centraal Afrikaanse Regio, CARPO, in Kameroen. WNF mede-financiert een groot aantal programma's in de regio. Samen met mijn collega's in CARPO werkte ik aan het ontwerpen van natuurbescherming programma's en versterken van onze nationale kantoren. Vanaf april 2010 werk ik voor het WNF vanuit Nederland als hoofd van het Bossenprogramma. Voor dit werk reis ik regelmatig weer naar de veldprojecten: de meest bijzondere plekken in Afrika.

Actief sinds 17 Feb. 2010