Bosbescherming in Sevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu Bosbescherming in Sevilla - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu

Bosbescherming in Sevilla

Door: Jaap van der Waarde

Blijf op de hoogte en volg Jaap

26 September 2014 | Spanje, Sevilla

Een zee van groene blaadjes gaat voor mij de lucht in. Er zitten ook rode blaadjes tussen en een paar gele. Op sommigen staat ‘Environment’, op anderen ‘Social’ of ‘Economic’. De groene blaadjes overheersen en er klinkt een luid applaus uit de zaal. Het voorstel voor extra bescherming van aaneengesloten bosgebieden in FSC-houtkapconcessies is aangenomen.

Ik ben in Sevilla waar de driejaarlijkse ledenvergadering wordt gehouden van FSC, het keurmerk voor verantwoord bosbeheer. Meer dan 600 vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, milieuorganisaties en organisaties van lokale bevolking en werknemers nemen besluiten over de toekomst van FSC. En dat is belangrijk want FSC groeit wereldwijd, er is nu al meer dan 180 miljoen hectares natuurlijk bos of plantage onder FSC-beheer. Samen met WNF-collega’s uit zo’n 15 landen maak ik me sterk voor onze prioriteiten voor deze vergadering: een lange termijn strategie voor FSC, goede bescherming van tropische bossen en het laten zien van de impact van FSC.

Drie dagen lang zijn we bezig met onderhandelen. Ieder voorstel moet door minstens de helft van de drie kamers (‘Environment’, ‘Social’ en ‘Economic’) worden gesteund, ook nog verdeeld over Noord en Zuid. FSC is één groot experiment in global democracy. Ik onderhandel met een wetenschapper uit India, een plantage-eigenaar uit Chili, een bosbouwer uit Duitsland en nog 6 anderen over een motie over het meten van impact. Wij zijn het na een halve dag eens, maar sommige van mijn collega’s zijn de volle drie dagen koortsachtig bezig voor ze eruit komen.

De stemmingen zijn kleurrijk. Een motie van de vakbonden over ILO richtlijnen sneuvelt, waarna de vakbondsvertegenwoordigers demonstratief de zaal uitlopen. De vergadering wordt stilgelegd en pas na 10 minuten onderhandelen komen ze weer terug. De voorzitter van het inheemse bevolkingscomité uit Canada houdt een vlammend betoog over de belangen van ‘wild indians’ die hun eigen bos willen beheren, maar verder niet in de moderne economie willen deelnemen.

Onze motie over de ontwikkeling van een nieuw strategisch plan wordt aangenomen, net als een motie om kansen voor FSC-certificering bij plantages in Azië te vergroten. De motie over aaneengesloten bosgebieden komt tegen verwachting met grote meerderheid door de stemming. We gaan afspraken maken onder welke voorwaarden er in deze gebieden hout mag worden gekapt. Een belangrijke motie voor de bossen in het Congobekken en Rusland, waar FSC een groeiende en belangrijke rol heeft te spelen. De motie over impacts sneuvelt, de economische kamer Noord stemt tegen. Balen! Enkele bedrijven blijken zich nog niet via een motie te willen vastleggen, we spreken af alsnog te gaan samenwerken.

Terug in Nederland skype ik met collega’s uit het WNF-netwerk over ons lopende onderzoek naar de impact van FSC op bosbescherming. Want het is belangrijk om te laten zien aan de consument wat 20 jaar FSC heeft opgeleverd voor het bos en de lokale bevolking. Ik hoop dat we in het voorjaar van 2015 met een publicatie kunnen komen over de rol van FSC om bosdegradatie tegen te gaan.

Hou onze site in de gaten! Of lees het vorige onderzoek dat we gesteund hebben op onze site http://www.wnf.nl/nl/wat_wnf_doet/thema_s/bossen/wat_doet_wnf/fsc_keurmerk/cifor_social_impacts_of_fsc/.

• 26 September 2014 - 13:21

Arzien:

goed verhaal, mooi geschreven

Jaap

Van februari 2008 tot april 2010 werkte ik voor het WNF op het regionale kantoor voor de Centraal Afrikaanse Regio, CARPO, in Kameroen. WNF mede-financiert een groot aantal programma's in de regio. Samen met mijn collega's in CARPO werkte ik aan het ontwerpen van natuurbescherming programma's en versterken van onze nationale kantoren. Vanaf april 2010 werk ik voor het WNF vanuit Nederland als hoofd van het Bossenprogramma. Voor dit werk reis ik regelmatig weer naar de veldprojecten: de meest bijzondere plekken in Afrika.

Actief sinds 17 Feb. 2010