Duurzame handel en Livelihoods - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu Duurzame handel en Livelihoods - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu

Duurzame handel en Livelihoods

Door: Jaap van der Waarde

Blijf op de hoogte en volg Jaap

14 Mei 2010 | Kameroen, Yaoundé

Thuis
Gisteren ben ik aangekomen op het vliegveld van Yaounde in Kameroen. Het eerste wat me opvalt is de geur. Na 6 jaar wonen in de tropen is die geur gelinkt aan zoveel mooie herinneringen en plaatsen, dat ik me meteen weer thuis voel. Bij de bagage karretjes staat een iemand die behulpzaam een karretje uit de rij trekt en aanbiedt. Als service. Er is de laatste jaren op dit vliegveld veel veranderd, erg prettig. Het regenseizoen is weer begonnen en s’nachts wordt ik wakker van het geruststellende lawaai van het zinken dak dat de volle laag krijgt. Op kantoor krijg ik een heel scala van begroetingen, ‘fingersnaps’ van de chauffeurs, de schoonmaakster drukt voorzichtig haar slaap tegen de mijne, vier maal links en rechts, met mijn Amerikaanse collega een omhelzing. Welcome home!
Livelihoods
De komende twee weken staan in het teken van onze programma’s die gericht zijn op de lokale bevolking en de manier waarop zij hun eigen leefomgeving duurzaam kunnen gebruiken. We praten over dorpen die zelf de houtkap in hun dorpsbossen beheren, en misschien wel naar FSC certificering willen gaan. Tourisme ontwikkeling, zoals het opzetten van simple ecolodges maar ook complexe zaken als gorilla habituering. Jachttourisme is ook een optie, net zoals het commercialiseren van bosproduckten als honing en medicijnen.
Hout certificering
De Nederlandse regering heeft een programma gericht op stimulering van duurzame handel. De komende 5 jaar wordt er onder meer gewerkt aan het vergroten van het aanbod duurzaam hout. Met mijn WWF collega’s in het Congo Bekken ga ik in kaart brengen in welke landen er kansen zijn om houtkapbedrijven te stimileren over te stappen van ‘business as usual’ naar FSC gecertificeerde houtkap. Houtkap is een realiteit in deze regio en vaak een belangrijke peiler onder nationale economien. Als we deze houtkap naar FSC certificering weten te krijgen, is dat veel beter voor de biodiversiteit in deze bossen, voor de lokale bevolking die leeft rond deze bossen, en voor de economie van het land.

Jaap

Van februari 2008 tot april 2010 werkte ik voor het WNF op het regionale kantoor voor de Centraal Afrikaanse Regio, CARPO, in Kameroen. WNF mede-financiert een groot aantal programma's in de regio. Samen met mijn collega's in CARPO werkte ik aan het ontwerpen van natuurbescherming programma's en versterken van onze nationale kantoren. Vanaf april 2010 werk ik voor het WNF vanuit Nederland als hoofd van het Bossenprogramma. Voor dit werk reis ik regelmatig weer naar de veldprojecten: de meest bijzondere plekken in Afrika.

Actief sinds 17 Feb. 2010