Kinshasa REDD - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu Kinshasa REDD - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu

Kinshasa REDD

Door: Jaap van der Waarde

Blijf op de hoogte en volg Jaap

03 Augustus 2010 | Congo, Democratische Republiek v, Kinshasa

Deze drie dagen zit ik in Kinshasa, de hoofdstad van Kongo DRC, het grootste land in het Kongo Bekken en thuis voor 60% van al het oerwoud in de regio. Ken Creighton, onze klimaat expert, verteld trots dat Kongo als eerste land in de regio zich heeft klaargestoomd voor het internationale REDD+ process, mede dankzij de assistentie die hij en zijn collega’s hebben gegeven aan de regering van Kongo. REDD+, het verminderen van klimaatverandering door middel van beschermen van bos en zijn biodiversiteit, is erg belangerijk voor deze regio. De hoop en verwachting is dat op termijn klimaatgelden het merendeel van bosbescherming in de regio gaan bekostigen, maar op dit moment loopt Afrika nog achter bij de andere oerwoud regio’s in de wereld.
De verduurzaming van de houtindustrie in de regio gaat ook gestaag verder. Vorig jaar werd al de mijlpaal van 4,5 miljoen hectare FSC gecertificeerd bos behaald, waarmee het Kongo Bekken wereldwijd het grootste areaal houtkapconcessie onder FSC beheer heeft. Op dit moment is 30% van alle houtkap concessies in de regio FSC gecertificeerd of op weg daarnaartoe.
Er is ook slecht nieuws, de bosolifanten in DRC gaan hard achteruit, voornamelijk door de illegale handel in ivoor, gedreven door militairen en criminele gangs. Dit is helaas niet uniek voor DRC, in het afgelopen jaar is in de hele regio de ivoorstroperij dramatisch toegenomen. WWF reageert daarop door onder andere op korte termijn het instellen van nieuwe controle posten samen met de ministeries van Bossen in de regio. WWF is ook druk bezig met het voorbereiden van een politieke topbijeenkomst in 2011 waarbij de staatshoofden zich hopelijk vastleggen op betere wetshandhaving. De rol van WWF is en blijft essentieel in dit hele proces.

Jaap

Van februari 2008 tot april 2010 werkte ik voor het WNF op het regionale kantoor voor de Centraal Afrikaanse Regio, CARPO, in Kameroen. WNF mede-financiert een groot aantal programma's in de regio. Samen met mijn collega's in CARPO werkte ik aan het ontwerpen van natuurbescherming programma's en versterken van onze nationale kantoren. Vanaf april 2010 werk ik voor het WNF vanuit Nederland als hoofd van het Bossenprogramma. Voor dit werk reis ik regelmatig weer naar de veldprojecten: de meest bijzondere plekken in Afrika.

Actief sinds 17 Feb. 2010