De weg Douala naar Yaounde - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu De weg Douala naar Yaounde - Reisverslag uit Yaoundé, Kameroen van Jaap Waarde - WaarBenJij.nu

De weg Douala naar Yaounde

Door: Jaap van der Waarde

Blijf op de hoogte en volg Jaap

19 Maart 2011 | Kameroen, Yaoundé

Woensdag zijn Christiaan en ik aangekomen in Douala, en donderdagochtend vroeg op weg naar Yaoundé. We hadden het geluk achter een colonne van de ‘presidency’ aan te rijden waardoor al het verkeer voor ons aan de kant moest. De vertegenwoordiger van de president had nieuwe generaals geïnaugureerd in Douala. In de aanloop naar de presidentsverkiezingen later dit jaar treft de regering allerhande maatregelen. Onze chauffeur heeft zich niet laten registreren. ‘Niemand registreert zich, de uitkomst staat toch al vast’ zegt hij. Binnen 3 uur zijn we in Yaoundé, veel sneller dan normaal.
In Yaounde praten we met de programma managers van het Ebo woud (aan de kust, 11 soorten apen waaronder chimpansees en gorilla’s), Jengi (grootste en oudste WWF programma in het Kongo bekken) en het Bushmeat project. De druk op alle projecten neemt toe, met name stroperij op olifanten voor ivoor, stroperij op apen voor vlees en nieuwe mijnbouw projecten waarvoor bos moet wijken. In de krant staat ook dat Kameroen 300.000 ha nieuwe palmolie plantages gaat plaatsen, onbekend is nog waar. In onze nieuwe 3-jaren contract gaan we daar zeker aandacht aan geven.

Jaap

Van februari 2008 tot april 2010 werkte ik voor het WNF op het regionale kantoor voor de Centraal Afrikaanse Regio, CARPO, in Kameroen. WNF mede-financiert een groot aantal programma's in de regio. Samen met mijn collega's in CARPO werkte ik aan het ontwerpen van natuurbescherming programma's en versterken van onze nationale kantoren. Vanaf april 2010 werk ik voor het WNF vanuit Nederland als hoofd van het Bossenprogramma. Voor dit werk reis ik regelmatig weer naar de veldprojecten: de meest bijzondere plekken in Afrika.

Actief sinds 17 Feb. 2010